Adaptační program (Adaptace)
Vstup dítěte do mateřské školy je významnou událostí nejen v životě dítěte, ale i celé rodiny. Rodiče by si měli udělat dostatek času, rozhodně nespěchat. Děti, které do té doby byly převážně v kruhu rodinném, najednou poznávají jinou společnost, nové děti i dospělé a nové prostředí. Musí se podřídit určitým pravidlům, a vyrovnat se s tím, že nejsou jen ony středem pozornosti. Některé děti se s touto změnou vyrovnávají snadno a s jistotou, jiné potřebují delší čas na nově vzniklou situaci. Je dobré, když dítě v MŠ první dny nespí, ale jde domů po obědě. Naším přáním je, aby se děti cítily ve školce spokojené a aby do ní chodily rády. Je důležité, aby i rodiče-hlavně matka, byli s danou situací vyrovnaní. Adaptace probíhá cca 6-8 týdnů (při nemoci se adaptace prodlužuje). Pokud přetrvávají dlouhodobé potíže s adaptací, může být doporučeno pedagogem odklad (dny, týdny, popřípadě měsíce) docházky do MŠ.
Jednotlivé fáze adaptace
1.fáze - probíhá před nástupem dítěte do MŠ
MŠ pořádá před zápisem dětí „Den otevřených dveří“ - rodiče si mohou se svými dětmi prohlédnout prostory školky, seznámit se s režimem dne, s nabídkou vzdělávacího programu.
přijaté děti mohou navštěvovat v doprovodu svých rodičů MŠ po zápise a v době otevření provozu MŠ v dopoledních hodinách.
Pravidla pro účastníky adaptačního programu:
do MŠ mohou pouze děti zdravé
rodič má nad svým dítětem po celou dobu dozor nenechává zde dítě samotné!
rodič nezasahuje učitelce do vzdělávacích, ani výchovných aktivit
rodič pozoruje praktiky školy, režim, snaží se dítě vést k napodobování
Desatero pro rodiče
(Co mohou rodiče udělat, aby vstup dítěte do MŠ byl úspěšný a nenásilný)
chodit s dítětem mezi děti, chodit sním do nových prostředí (např. mateřského centra, hřiště,…)
nechávat dítě na určitou dobu v péči jiného známého člověka
pracovat na dovednostech sebeobsluhy (při jídle, oblékání, na toaletě)
rozvrhnout čas tak, abychom na dítě nemuseli spěchat, má-li věci dělat samo
udělat si čas na každodenní společnou chvilku
často si s dítětem povídat. Když nastane nevhodné chování umět si vysvětlit proč, a hledat řešení
udělat si čas na čtenou pohádku (důležité)
chválit dítě, že se mu daří, či něco podařilo
vyvarovat se výhružek typu „ Počkej, až budeš ve školce...!“ (dítě se pak bude bát školky předem)
opatrně zacházet i s vychvalováním školky, „jak tam bude všechno super!“. Je nutné se držet reality a mluvit o tom, co asi všechno tam bude dítě moci dělat. Vyhneme se tak vytvoření nereálných představ a následného zklamání
Co všechno by mělo umět dítě při vstupu do MŠ
chodit, lézt, běhat a vůbec se samostatně pohybovat
sedět po dobu jídla u stolu, používat lžíci, pít z hrnečku
umývat si ruce a utírat se do ručníku, čistit nos
používat toaletu z vlastní iniciativy
chodit po schodech s přidržováním se zábradlí
snažit se uklízet si po sobě hračky
reagovat na pokyny (např. počkat, sednout si, přijít, ...) i na své jméno
hrát si a svou činností se po určitou dobu zabavit, brát na vědomí přítomnost druhého dítěte a případně se s ním dát dohromady
myslet v konkrétních obrazech, ptát se (otázky proč, jak), být zvídavé
umí prosadit svou vůli a chtění
pozorovat a napodobovat okolí
mluvit a dorozumívat se o běžných věcech s dospělými i dětmi
2. fáze - probíhá po nástupu dítěte do MŠ individuálně dle dítěte
Navázání vzájemné kladné spolupráce mezi pedagogy MŠ a rodinou je základní podmínka pro kvalitní spolupráci. Během adaptačního období je vhodné, aby rodiče sdělili učitelkám potřebné informace o svém dítěti, jeho zdravotním stavu a dalších specifikách, jež považují za vhodné sdělit v zájmu úspěšné adaptace dítěte.
Příklad adaptačního plánu - doporučení pro rychlejší a snadnější adaptaci
Loučení v prostoru šaten:
při loučení s dítětem se tvařte pozitivně, zachovejte klid Loučení neprotahujte – krátce se s dítětem rozlučte a odejděte. Počítejte se slzičkami – jsou naprosto přirozené. Ze zkušenosti – děti přestanou plakat krátce po vašem odchodu (často maminky nesou loučení hůř, než děti).
někdy pomáhá, když do MŠ vodí dítě otec – většina otců se nenechá ovlivnit emotivními projevy svých dětí a dítě dobře ví, že slzičky na tatínka příliš neplatí
můžete se domluvit s paní učitelkou na vhodném okamžiku, kdy vezme dítě za ruku/do náručí a vy odejdete
Předávání dítěte učitelce:
předáme si dítě z ručky do ručky - v rámci bezpečnosti!
rozloučení (pokud dítě nezvládá situaci odchodu rodiče, v prvním týdnu se rodič může stát pozorovatelem, a pobýt s ním 10-15minut ve třídě - pak se rozloučí a odejde)
Odchod ze školky doporučujeme prvních 14 dní po obědě.
3. fáze - pokud probíhá adaptace bez obtíží
Jak dítěti pomoci?
Můžete si vzít do školky malého plyšáka na spinkání
Používejte stejné rituály
Rozlučte se krátce
Buďte citliví a trpěliví
Komunikujte s učitelkou
Pozitivně je motivujte
Buďte důslední a nenechte se obměkčit
„Nestrašte své dítě školkou"