UMÍSTĚNÍ TŘÍDY: odloučené pracoviště MŠ Výstavní, 1. podlaží
PROSTOROVÉ MOŽNOSTI TŘÍDY:
- herna, lehárna, umývárna, WC, šatna
POČET ZAPSANÝCH DĚTÍ: 24
VĚKOVÉ SLOŽENÍ TŘÍDY: 3 - 4,5 let
O NAŠÍ TŘÍDĚ:
Naše třída „Rybiček“ se nachází v přízemním patře mateřské školy. Jedná se o heterogenní třídu s počtem 23 dětí.
Individuálním přístupem a pozitivní motivací se snažíme o harmonický rozvoj celé osobnosti dítěte. Nově příchozí děti se budeme snažit nenásilnou formou začleňovat do kolektivu vrstevníků. Společně si budeme vytvářet „Pravidla rybiček“ a snažit se o jejich respektování a dodržování.
Zaměřujeme se na uspokojování základních biologických potřeb dítěte. Podporujeme u dětí dětskou zvídavost, touhu poznávat a objevovat sám sebe i okolní svět při nejrůznějších praktických,estetických a pohybových činnostech. Rozvíjíme u dětí hru, která je pro dítě nejpřirozenější. Ve třídě se vždy snažíme vytvořit veselou a radostnou atmosféru, aby se děti do školky těšily.
Našim cílem je : Třída usměvavých a spokojených dětí.
RANNÍ UVÍTACÍ RITUÁL:
Dobré ráno, dobrý den,
začneme ho s úsměvem,
my jsme malé rybičky,
máme chytré hlavičky,
do kruhu si stoupneme,
hezký den si přejeme.
Dup, dup, dup,
ať si holka nebo kluk.
CO S SEBOU DO ŠKOLKY:
- bačkory(né pantofle), které si dítě samo dobře nazuje
- pohodlné oblečení pro hru ve třídě
- oblečení na ven, písek - dle počasí
- náhradní oblečení
- pyžamo
- plastový hrnek
- papírové kapesníky v krabici
- sáčky(pro znečištěné věci)
!!!Prosíme vše podepsat!!!
MAMINKO A TATÍNKU, PROSÍM
aneb školková pravidla pro dospělé
- přiveďte mě do školky a choďte si pro mě vždy včas, není mi příjemné být poslední
-pokud nebudete stíhat, zavolejte paní učitelce, aby se mnou počítala, že přijdu do školky
- neprotahujte ranní loučení, je mi potom ještě větší smutno
-nevoďte mě do školky, když mi není dobře nebo jsem nemocný, nakazil bych kamarády, celý den bych tam proplakal a paní učitelka by vám stejně zavolala, ať si pro mě přijdete
- nedávejte mi potají do školky s sebou žádné sladkosti
- když budu mít narozeniny, můžete přinést pro děti nějaké ovoce, zeleninu, sladkost, všichni to pak společně oslavíme a o dobrůtky se rozdělíme
- čtěte pozorně informace na dveřích, abyste na nic důležitého nezapomněli
- buďte upřímní a nezapomeňte paním učitelkám sdělit všechny důležité informace nebo změny, které by měly vědět
- jděte nám příkladem a dodržujte školková pravidla s námi
Režim dne:
6:OO scházení dětí na třídě Rybiček
do 8:00 doporučený příchod dětí na třídu
8:15 - 8:30 tělovýchovná chvilka
8:30 hygiena, svačina
9:00 -11:30 řízené i frontální činnosti,aktivity zaměřené na výchovu a vzdělání dětí, pobyt venku
11:30 hygiena, příprava na oběd, oběd
12:00 - 12:15 odchod dětí po obědě
12:00 - 14:00 hygiena, odpočinek, relaxace
14:00 - 15:00 spontánní činnosti, individuální práce s dětmi, dle počasí pobyt na školní zahradě
15:00 - 16:00 spojení tříd Rybičky + Žabičky na 1.třídě
Vyzvedávání obědů ve školní jídelně:
10:45 - 11:15
12:30 - 13:00
PLÁNOVANÉ AKCE:
AKTIVITY NAŠÍ TŘÍDY:
1. Pojmenuj jednotlivé části lidského těla (kombinujeme mluvené slovo s dotekem či pohybem příslušné části těla)
2. Seznámení s říkankou "Rozcvička"
"Kdo si dělá rozcvičku,
ten je zdravý jako rybka.
Ten má dobrou kondičku,
nesklátí ho žádná chřipka".
3. Hygiena:
- mýt si ruce (aby na nich nebyly bacily)
- čistit si zoubky (aby v nich nebyly žádné kazy)
- starat se nejen o sebe, ale i o své prostředí
Hygiena je velmi důležitá. V našem okolí existuje spousta bacilů, které mají na svědomí různé nemoci (chřipka, rýma, kašel).
Těmto bacilům se můžeme vyhnout, když si pravidelně budeme mýt ruce (vždy po použití WC, vždy před jídlem), budeme správně uklízet, správně se oblékat do sychravého, podzimního počasí, budeme zdravě jíst a také sportovat. Sportem sílí naše tělo a zdravou stravou získáváme vitamíny. Když tohle všechno budeme dodržovat, bacilům se snadno ubráníme.
4. Zahrajte si s dětmi hru: „Hlava, ramena, kolena, palce…“
- Ukazujte si společně s dětmi
5. Hádanky pro děti:
- Kam jdu, když mě něco bolí? (k panu doktorovi)
- Kdo se mi postará o nemocné zoubky? (pan zubař)
- Kdo to je pan doktor? (člověk, který nás vyléčí)
- Co musím jíst, abych byl zdravý? (vitamíny, ovoce, zeleninu)
- Čím si v dnešní době chráníme zdraví, když jdeme ven? (Rouškou)
6. Význam správné výživy pro naše zdraví
- vhodné X nevhodné potraviny
(viz. fotogalerie - pracovní list)
7.Výtvarná výchova:
Viz. fotogalerie:
Obr. 1 a 2 – Popros mamku nebo taťku, aby ti obrázek vytiskli. Vezmi si nůžky, vystřihni obrázky a pak z nich udělej 2 hromádky. Na jednu hromádku dej ty obrázky, na kterých jsou nakreslené zdravé potraviny, na druhou hromádku dej ty, na kterých jsou nakreslené nezdravé obrázky.
Obr. 3 – Dokážeš pojmenovat všechny potraviny na obrázku?
Obr. 4 – Popros mamku nebo taťku, aby ti vytiskli obrázek. Je to talíř, na kterém ale něco chybí. Namaluješ nám to, co máš nejraději? Zkus to J
Obr. 5 – Popros mamku, aby ti předkreslila nějaké ovoce nebo zeleninu. Zkus ji vystřihnout a polepit krepovým papírem. Pokud nemáš krepový papír, zkus to pomocí prstových barev. A nebo si jen vezmi štětec a vodovky. Zaleží to jenom na tobě.
8. Hygienické návyky pro děti:
Myj si ruce - před jídlem, po použití záchodu, kdykoli když přijdeš z venku.
Čisti si zoubky - nejméně 2x denně
Starej se o své oblečení - aby bylo čisté, aby ti v něm bylo dobře (ani horko, ani zima
Snaž se sám obléknout a svléknout a také sám obout.
Starej se o hračky - dávej na ně pozor, ať se neztratí (uklízej je na své místo)
Běhej, skákej, pohybuj se.
Jez hodně zeleninu a ovoce.
Odpočívej po obědě.
A co je důležité, nezapomeň sportovat!!! :-)
A pozor! Další výzva je opět tady!!!
- Podařil se ti splnit nějaký výtvarný úkol? Pošli nám fotku, potěší nás to :-)
- Pošleš fotku, jak si správně myješ ruce?
- Sportuj! Nezapomeň na to. Jezdíš na kole, skáčeš, běháš, nebo třeba chodíš na procházky s pejskem? Pošli fotku :-)
- Opravdu rozeznáš zdravé potraviny od těch nezdravých? Vezmi si 2 talířky – na jeden talířek dej zdravé potraviny a na druhý dej ty nezdravé.
- A poslední výzva! Pošleš fotku v roušce? Ve třídě máme od září spoustu nových kamarádů. Měli jsme pouze měsíc na to, abychom se poznali. Myslíš, že když se vyfotíš v roušce a pošleš fotku, že tě kamarádi poznají? Zkusíme to?
Na závěr bychom chtěly poděkovat všem, kdo se do výzvy zapojil. Fotky, které posíláte, jsou opravdu úžasné! Mockrát Vám za to děkujeme, že s námi zůstáváte v kontaktu. Vážíme si toho!
Všem přejeme pevné zdraví a doufáme, že se brzy uvidíme :-)
Všechny moc zdraví Deny, Ivka, Hanka a Mili :-)
Seznámit děti s podzimními druhy ovoce a zeleniny
1. Jaké druhy podzimního ovoce a zeleniny známe?
- Jakou mají barvu (přiřazování – pojmenování)
- Kde roste ovoce – zelenina
- Jakou mají chuť, jak voní – ochutnávání (můžeme se zavázanýma očima)
- Co mi chutná – nechutná……. a proč?
2. Hádanky – dospělý si něco myslí a děti se ptají (odpovědi jsou pouze ano – ne)
- Které zelenině jíme kořen?
- Co je oranžové a na podzim se dlabe?
- Z čeho můžeme připravit salát? Atd…..
3. Schovávaná
- Někde v bytě nebo na zahradě schováme např.jablíčko a děti navigujeme – jdi rovně, podlez židli, obejdi stůl, zatoč se dokola…….. Role si můžete vyměnit.
4. Výtvarná a pracovní chvilka – Otisky ovoce a zeleniny
- plod rozřízneme a v místě řezu nabarvíme vodovými barvami
- zeleninu a menší plody můžeme napíchnout na vidličku, aby se nám s plodem dobře manipulovalo a tiskáme na papír
- (kompot – tiskáme do nakreslené zavařovačky, na nakreslený strom tiskáme plody, do velkého jablka – jablíčka , mrkev do záhonku atd……).
- modelování různých plodů ovoce a zeleniny
5. Zkuste si zazpívat písničky:
- Pod naším okýnkem
- Měla babka
- Cib, cib, Cibulenka
6. Básnička
"Česat jablka, to je snadné,
jedno chytíš, druhé spadne.
Udělá bum do trávy, anebo bác do hlavy.
Po trávě se koulí, na hlavě máš bouli".
7. Hry (na procvičování barev)
- Čáp ztratil čepičku
A pozor! Další výzva je opět tady! Jdeš do toho s námi? :-)
- Zkus ochutnat podzimní ovoce nebo zeleninu se zavázanýma očima. A nemusíš procvičovat pouze chuť. Zkus zapojit všechny smysly, kromě zraku J Nejdřív si vezmi ovoce nebo zeleninu do ruky „osahej ji“, pak k ní zkus přivonět a pak ji ochutnej J. Mamka tě pak u toho může vyfotit, ať sám vidíš, co jsi dělal. A pokud se budeš chtít podělit o fotku ze hry, určitě nám pošli fotku.
- Pokud máš doma modelínu, zkus vymodelovat libovolné podzimní ovoce a zeleninu.
- Peče tvoje maminka nebo babička? Zahraj si na pomocníčka v kuchyni. Pokud budete doma něco vařit nebo něco péct z podzimních surovin (jablko, švestky, blumy, hrušky, dýně, cibule, brambory, řepa,…), zkus se do přípravy pochoutky zapojit a pošli fotku J Mamka tvoji pomoc určitě ocení J
- Cokoliv se vám podaří vyrobit nebo nakreslit, určitě to zdokumentujte a pošlete na e-mail deny.kasalova@centrum.cz . Kdo bude chtít, může si vytisknout a vybarvit podzimní, jablíčkovou mandalu.
V neposlední řadě bychom chtěly poděkovat všem, kdo se do výzvy zapojili. Fotky, které posíláte, jsou prostě úžasné. Děláte nám velkou radost, jak skvěle spolupracujete. Děkujeme všem rodičům a hlavně dětem. Tohle je jediný způsob, jak zůstat stále ve spojení :-)
Myslíme na Vás a přejeme Vám všem pevné zdraví :-)
Všechny moc zdraví Deny, Ivka a Hanka :-)
Týdenní plán – „Sychravý podzim“
Seznámit děti s proměnlivostí podzimního počasí. Jak se mění příroda na podzim. Jaké činnosti dělají děti a dospělí na podzim - otázkami dovedeme děti ke správným odpovědím, tedy k charakteristickým znakům podzimu.
- Vyjmenuj charakteristické znaky podzimu:
- Chladnější počasí – fouká vítr, častěji prší
- Ptáci odlétají do teplých krajin – čáp, vlaštovka
- Opadává listí – Jakou může mít listí barvu?
- Probíhá sklizeň na polích – brambory, kukuřice, řepa, cibule, dýně, apod.
- Česání ovoce – jablka, švestky, hrušky
- Sbírání hub
- Pouštění draků
- Sbírání kaštanů, žaludů, šípků, ořechů,…
- Seznámení dětí s podzimním počasím
- Necháme děti, aby nám samy řekly, jaké je nejtypičtější počasí pro podzim (pokud si nejsou jistí, mohou se podívat z okna, dále se mohou podívat do dětských obrázkových knih, atd.).
- Necháme děti, aby se rozpovídaly o dešti, větru, slunci,…
- Pokládáme dětem otázky – Ptáme se dětí návodnými otázkami, abychom využili předcházejících znalostí, získaných při pobytu venku. Jaké oblečení a jaké boty si oblečeš, když venku prší?
- Poznáš plody podzimu?
- Popros mamku nebo taťku, ať ti připraví na tácek ovoce a zeleninu, které se sklízí během podzimu. Řekni jim, co všechno do podzimní sklizené zeleniny a ovoce patří. Pak je všechny vyskládej na tácek a řekni, jak se která surovina jmenuje. Zvládneš to?
- S kaštany, šípky, žaludy, s ořechy a šiškami jsme se seznámili už ve školce.
- Seznámení s básničkou:
do červena, do zlata,
je to pro něj velké štěstí,
že nepadá do bláta“.
- Zazpívejte si s dětmi písničku: „PRŠÍ, PRŠÍ“ „KOULELO SE, KOULELO, ČERVENÉ JABLÍČKO“.
- Hádanky:
- Kdo bez štětce a bez barev, obarví nám krásně les? (PODZIM)
- Mám pěknou hlavičku a jednu nožičku, hovím si v mechu v lesíčku. (HŘIB)
- Truhláři mě nejlíp znají, pěkné dřevo ze mě mají. (STROM)
- Na podzim se hejna sletí, do cizích krajů od nás letí. Až nastane jarní čas, navrátí se zpátky zas. (STĚHOVAVÍ PTÁCI)
- Výtvarná výchova:
- Co budeš potřebovat – čtvrtku papíru A4, tužku, tempery nebo vodovky, štětec, hadřík (na otírání prstů)
- Postup - 1. Polož si dlaň a zápěstí na papír
3. Obtaženou ruku si vybarvit hnědou barvou
4. Pomocí otiskování prstů na papír vytvoř stromu listí
(koukni do fotogalerie na inspiraci)
A POZOR! Je to opět tady – VÝZVA! Jsi připraven ji přijmout?
- Vyrobil jsi podzimní strom? Pokud ano, vyfoť se s ním a pošli fotku J
- Máš doma nějaké kaštany? – Zkus z nich vyrobit nějaké zvířátko a opět neváhej a pošli fotku.
- Máš doma podzimní výzdobu? Třeba nějakou podobnou, jako jsme viděli spolu na procházce? Pokud bys ji chtěl ukázat kamarádům, pošli fotku a já ji vložím do fotogalerie k nám na stránky do třídy „Rybiček“.
Myslíme na vás a přejeme vám všem pevné zdraví!!! :-)
Všechny zdraví Deny, Ivka, Hanča a Mili :-)
Fotografie zasílejte na mail: deny.kasalova@centrum.cz