TŘÍDNÍ UČITELKY:
  • Ivana Kolesárová - učitelka
    Ivana Kolesárová
    učitelka
  • Iveta Kasalová - učitelka
    Iveta Kasalová
    učitelka
  • Mgr. Kateřina Žižková - ped. asistentka
    Mgr. Kateřina Žižková
    ped. asistentka

UMÍSTĚNÍ TŘÍDY: hlavní budova, 2. podlaží vlevo

PROSTOROVÉ MOŽNOSTI TŘÍDY:
- herna, lehárna, umývárna, WC, šatna a víceúčelová místnost, o kterou se dělíme s ostatními třídami

POČET ZAPSANÝCH DĚTÍ: 25 dětí

VĚKOVÉ SLOŽENÍ TŘÍDY: 4 - 5,5  let

O NAŠÍ TŘÍDĚ:
Naším přáním je, aby se všechny děti cítily ve třídě i v celé MŠ spokojeně a bezpečně. Aby zažívaly pocit úspěchu. Snažíme se zajistit dětem prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů. K učení využíváme metod prožitkového učení (založených na přímých zážitcích dětí), kooperativního učení (jde o učení hrou) a situačního učení (využíváme záměrných i náhodných situací tak, aby získávalo poznatky a dovednosti v okamžiku, kdy je potřebuje a nejlépe chápe jejich smysl).
Snažíme se rozvíjet zájem o knihy. Vytváříme motivační čtenářsky podnětné prostředí. Mimo jiné rozvíjíme i pohybové dovednosti a fyzickou zdatnost (sportovními hrami, tematickými pochoďáčky,...). Naše snaha bude zaměřena i k poznání svého okolí a rozvíjení kladného vztahu k přírodě.

Ranní rituál:
"Dobrý den, dobrý den,
 ať je krásný celý den.
 Kdo je tady dneska s námi,
 přivítá se s kamarády.
 Dobrý den JÁ,
 dobrý den TY.
 Kdo tu s námi dneska není,
 tomu pošlem pozdravení.
 Dobrý den, dobrý den,
 dneska si to užijem.


Motto třídy:

"Nemůžeme všechny děti naučit všechno, ale můžeme je učinit šťastnými".
 

PLÁNOVANÉ AKCE:

21. květen 2021 - 8.00 hodin
Fotografování třídy
Na společné fotografování dejte svým dětem vhodné oblečení, děkujeme. Za špatného počasí se budeme fotografovat uvnitř.
V případě objednávky většího počtu fotografií hlaste počet učitelkám na třídě.
Cena fota 40,- Kč
Kde: zahrada MŠ Smetanova

27. květen 2021 - 9.00 hodin
Letová ukázka dravců a sov

Již poněkolikáté k nám zavítá sokolník Miloslav Vondruška se svými cvičenými dravci.
Vstupné 50,- Kč

 


Kde: zahrada MŠ Smetanova

7. říjen 2021 - 9.00 hodin
Hudební divadlo Bambini
"Jak krtek písničku našel" -Pohádka ve které krteček ztratil písničky i kamarády, a rád by je s pomocí dětí zase našel.
Vstupné: 50,- Kč
Kde: MŠ Smetanova



AKTIVITY NAŠÍ TŘÍDY:

10. květen 2021
Opět společně ve školce....
SLÁVA...Konečně nastal den,kdy jsme se všichni mohli přivítat ve školce.....Zážitků plno a o zábavu jsme měli postaráno...

3. květen 2021 - 7. květen 2021
DEN MATEK
 
   Ahoj kamarádi !
   Napíšeme vám , co budeme dělat ve školce tento týden.
   Kdo bude chtít, může to také zkusit: )
   
   PONDĚLÍ :
   - vyjmenuj , kdo s tebou doma bydlí - maminka,tatínek,...
   - slovo vytleskej ma - min - ka , ta - tí - nek, ..
   - urči 1.písmeno - M , T,...
   - hádej , kdo z nich bude mít v neděli svátek ( ANO maminky )
   - nedělě je poslední den v týdnu,vyjmenuj je všechny
     ( pondělí , úterý ,... ) , také je spočítej
   - přemýšlej , co vše dělá maminka 
   - jestli si nemůžeš vzpomenout, připomene ti to říkanka
    
     VAŘÍ , PEČE , SMAŽÍ ,
     VŠECHNO SE JÍ DAŘÍ .
     JÁ JI PŘI TOM POMÁHÁM ,
     PAK SI PĚKNĚ POCHUTNÁM.

    ŮTERÝ :
   - můžeš mamince vyrobit kytičku , která nikdy nezvadne : )
   - z barevné čtvrtky nebo z bílé , kterou nabarvíš , si vystřhni
      květ tulipánu nebo jiného květu, který si předem tužkou
      na barevnou  čtvrtku nakreslíš , stonek udělej ze špejle
      natřené na zeleno , listy vystříhni ze zelené čtvrtky

    - komu se bude chtít , může vystřihnout srdíčko, kam
      obtiskne svou ruku natřenou temperou

    STŘEDA :
    - nakresli svou maminku
    
   ČTVRTEK :
   - nauč se básničku pro maminku

    MAMINKO MOJE , CHCEŠ SLADKOU PUSU ?
    SEDNI SI KE MNĚ , JÁ TI JI DÁM .
    PROTOŽE TEBE,MAMINKO MOJE,
    NEJRADŠI MÁM .
 
   PÁTEK  :
   - zvládneš složit mamince srdíčko pro radost třeba
     z kamínků , šišek , pampelišek ,..až půjdete spolu
     na procházku ?
     Jestli ano , tak ho vyfoťte a přines nám ho do školky
     ukázat. To jsem zvědavá , jak se vám to povede.
     
   UŽ SE NA VÁS MOC TĚŠÍME.
    
   Iveta , Iva , Kačka
.
  
  
 

26. duben 2021 - 30. duben 2021
Za zvířátky na dvoreček...
Cílem dnešního tématu je naučit děti poznat a pojmenovat domácí zvířátka a jejich mláďata(co nám zvířátka dávají)jejich užitek...
Práce s knihou:
Prohlížejte si s dětmi knihy,leporela,Encyklopedie,Atlasy zvířat,časopisy a nechte děti vyhledávat a pojmenovávat jednotlivá domácí zvířátka a jejich mláďata,které by mohly vidět na statku,nebo na dvorečku....
Poznávání zvířátek:
 https://youtu.be/QnuzTxmmW8Y








Vysvětlujte a pokládejte dětem otázky typu:
-jak se která zvířátka jmenují:rodiče a mláďě(kocour-kočka-kotě,kůň-klisna-hříbě,kohout-slepice-kuře....atd.)
-co mají jednotlivá zvířátka po těle(srst,štětiny,peří)
-čím se živí,někteří jsou(býložravci,všežravci)
-kde které zvířátko bydlí(stáj,kurník,vepřín,bouda,králíkárna...)
-které zvířátko-běhá,skáče,létá,plave...
-která zvířátka mají-kopýtka,packy,blány...
-proč tyto zvířátka chováme-jejich užitek,ale některá i pro radost....(pejsek,kočička)
-které zvířátko je největší a naopak nejmenší...
-proč máme všechna zvířátka rádi,jak se k nim správně chovat..
-může nám některé zvířátko ublížit a proč..?
Především by děti měly poznat alespoň některá mláďata,jejich rodiče a neplést si je.









Hrátky se zvířátky:
1.Rozkládání slov na slabiky:
-Zvířátka si společně vytleskejte a určujte počet slabik ve slově např.(ko-čič-ka,pra-sát-ko,kůň,krá-lí-ček....),,Kolikrát jsi tleskl?"
2.Poznávání počátečních písmen:
-Pes,kočka,osel,slepice,ovečka,kůň.....atd.
3.Rozvíjení tvořivosti a jemné motoriky ruky:
Zkuste nějaké oblíbené zvířátko nakreslit,namalovat,vymodelovat,nebo složit z papíru viz.,,Pejsek"


4.Procvičování paměti a pozornosti:
DH:,,Které zvířátko zmizelo?"Děti si prohlédnou vybrané obrázky zvířátek(zavřou oči)2-3obrázky vždy odeberte,vyměňte,nebo naopak přidejte a oni musí přijít na to,co se změnilo...
Využijte některé společenské hry např.,,Pexeso,Domino" se zvířátky.
5.Procvičování pěveckých dovedností:
Vyhledávejte a zazpívejte si známé písničky,ve kterých se zpívá o zvířátkách např.(Kočka leze dírou,Skákal pes,Tři čuníci jdou,Máme rádi zvířata,Když jsem já sloužil....atd.)
https://youtu.be/Kpaf7HwiTkY
Zazpívejte si píseň se Z.Svěrákem a J.Uhlířem ,,Krávy,krávy"
https://youtu.be/ECVThiZaWJU
6.Seznámení s básní:
Kotě
Běží kotě dírou v plotě,
uviděl to bělásek:
,,Ty si běžíš,ani nevíš,
ztratilo si ocásek!"
Kotě se hned rozplakalo:
,,To jsem tomu ale dalo!"
Bělásek se jenom smál:
,,Krásně jsem tě nachytal.."
7.Cvičení s jógovými prvky na píseň: ,,Krávy,krávy"
https://youtu.be/S6AdJSoeNT0

Ve FG jsou přiloženy PL k procvičování :
Grafomotoriky
PL:,,Najdi správné mláďátko"
PL:,,Který stín patří k barevnému zvířátku"
PL:,,Co nám dávají zvířátka"

Užívejte si sluníčka......Hrajte si,tvořte a zpívejte si se zvířátky.....
Loučíme se s Vámi a krásné jaro všem...




 

19. duben 2021 - 23. duben 2021
Den Země
V tomto týdnu si budeme povídat na téma:,,DEN ZEMĚ"...
Cílem tohoto tématu:je utváření pozitivního vztahu k planetě Zemi,vzbudit u dětí zájem o ochranu přírody(živé i neživé)o starost a péči o ni.
Vysvětlete dětem,že jako každý z nás slaví v určitý den svátek,tak i v tomto týdnu můžeme společně oslavit jeden důležitý svátek pro všechny lidi.A právě v tomto týdnu ve čtvrtek 22.4. slavíme celosvětově ,,DEN ZEMĚ".Je to významný den,kdy se lidé snaží upozornit na to,že ne všichni se dokáží chovat k přírodě ohleduplně......
Posílám krásnou písničku od Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře
,,Chválím tě Země má"
https://www.youtube.com/watch?v=OpNN-reD66M




Vysvětlete dětem,aby mohli lidé,zvířátka a rostliny zdravě růst,potřebují k tomu zdravou půdu,čistou vodu a vzduch.Ne všichni si však uvědomují,že je proto nezbytné se o přírodu starat....
Nechte se proto inspirovat a povídejte si se svými dětmi-jak mohou zrovna oni(i když jsou malí)pomáhat,,přírodě"a nebýt k ní lhostejný.Určitě vás napadne hodně příkladů.



Rozvíjení logického myšlení a slovní zásoby:
Ptejte se a nechte děti přemýšlet
-proč se nesmí v přírodě odhazovat žádný odpad a naopak ,,kam s ním?"
-jakou barvou se označují jednotlivé kontajnery(na papír,sklo,plast,olej,elektro,bio-odpad)
-proč se chovat v přírodě tiše a ukázněně,koho ruší a plaší hluk...
-můžeme rozdělávat oheň kdekoliv,co by se mohlo přihodit....
-mohou lidé v přírodě poškozovat a ničit rostlinky,houby...
-vysvětlete jim,že chráněné druhy rostlin a živočichů chráníme už tím,že je nebudeme trhat,ničit přesazovat....
-naši chlupatí čtyřnozí mazlíčci také mohou při venčení znečišťovat společné prostory-jak je třeba se o to postarat....
-proč a kým by neměl být znečišťován vzduch,voda potoků,řek,rybníků a moří.....
Vyberte si z některých úkolů:
1.úkol:
Zahrajte si s dětmi hru na,,Třídění odpadu".Nastřádejte kopu čistých odpadků a nechte jej děti samostatně vložit do správných kontajnerů.

Báseň:
Když se kolem rozhlédnete,
kontajnery naleznete.
Každý z nich je určený,
pro váš odpad tříděný.
Jak začnete odpad třídit,
bude se vám svět víc líbit.
2.úkol:
Vyjděte si společně do přírody k řece,potůčku,rybníku a podívejte se,jaká tam teče voda.Přesvědčte se,zda v ní žijí ryby,nebo jiní živočichové.
Projděte se po okolí Vodňan,nebo i za město a pozorujte s dětmi,co všechno lidé dokáží odhodit v přírodě i ve městě....
3.úkol:
Vydejte se do lesa,dýchejte z plných plic a pozorujte jeho tajemství-stromy,rostliny,živočichy,poslouchejte lesní zvuky....
4.úkol:
Udělejte dětem v květináči,nebo na zahrádce malý ,,zahradnický koutek".Zasejte si do něj semínka(sazeničky)různých rostlinek.Nechte o ně děti pečovat a společně pozorujte jejich růst a vývoj
5.úkol:
Podívejte se někdy s dětmi na jasnou večerní oblohu a pozorujte měsíc,hvězdy....
Rozvíjení tvořivosti a fantazie:
Můžete si s dětmi vytvořit,,Veselou-smutnou Zeměkouli"





Rozvíjení pěveckých a rytmických dovedností:
Zkuste si zazpívat tuto novou píseň na známou melodii písně,,Prší,prší"
Třídíme odpad:
I kyž jsme jen malé děti
umíme už třídit smetí,
modrá,žlutá,zelená,
víme co to znamená.

Nedá nám to žádnou práci,
už jsme jako dospěláci,
papír,plasty,sklenice,
nápojové krabice.

Prší,prší,jen se leje,
popelář se na nás směje,
rychle z auta vyleze,
odpadky nám odveze.



Děti,příroda nám vzkazuje:
,, lidi nepotřebuji,lidi potřebují ,když se mi daří,daří se i VÁM...
Žaluje na lidi ZEMĚ.
Smetiště dělají ze mne!
To co se jim nehodí,
do přírody odhodí!
Plní příkop,les i řeku,
je to k pláči,
je to k vzteku!
A co my děti vzkážeme přírodě..?
Nic se neboj milá Země,
my děti s tím pomůžeme.
Ruce k dílu přiložíme,
co unesem-uklidíme.
Každý něco udělá
a zas bude veselá...



PL:přiloženy ve FG
Mějte se krásně.
Tvořte,malujte,zpívejte si,choďte na procházky,buďte veselí a radujte se ze sluníčka(snad už se na nás konečně usměje a zahřeje....)







 

12. duben 2021
Znovu ve školce....
Máváme a posíláme pozdrav všem dětem,které zatím nemohou mezi nás....

29. březen 2021 - 9. duben 2021
Jaro slaví svátek
Velikonoce
Na jaře máme jedinečnou příležitost prožít přípravu těchto svátků a slavnostně je,jak se patří uvítat....
Velice nás mrzí ,že nemůžeme tvořit,zpívat a připravovat se na jarní svátky s dětmi.Proto vám nabízíme alespoň pár velikonočních námětů a úkolů.S Velikonocemi je spojeno plno zvyků a tradic.Povídejte si s dětmi o nich.Poznávejte velikonoční symboly(co to jsou kraslice,mazance,koledy,pomlázky-z čeho se pletou,k čemu slouží a proč...) Podívejte se na video,,Velikonoce"   https://youtu.be/osdrC2dt29E 
Podle velikonočních tradic se dětské koledování neobejde bez pořádné pomlázky,natož pak bez pěkné říkanky,písničky nebo koledy.Při koledování se často ozývá ,,Hody,hody,doprovody..."Co to vlastně znamená?Hody-jsou svátky s dobrým jídlem a zábavou.Ty dříve trvaly od Velikonoční neděle až do provody,to jest do neděle příští,zvané Provodní,která byla první nedělí po Velikonocích.Tyto koledy vznikaly pro radost dětí,proto ať slouží k radosti i vám.
-Můžete se naučit některou z koled.
1.Koleda 
Hody,hody,doprovody,
dejte vejce malovaný.
Nedáte-li malovaný
dejte aspoň bílý,
slepička vám snese jiný.
2.Koleda
Hody,hody,doprovody,
já jsem malý zajíček,
utíkal jsem podle vody
nesl kopu vajíček.
Potkala mě koroptvička
chtěla jedno červené,
že mi dá koš jetelíčka 
a já na to:,,NE,NE,NE!
U lesíčka za plotem
mám já strejčka zajíčka,
tomu nosím každým rokem
malovaná vajíčka.
3.Koleda
Hody,hody,doprovody
dejte vejce malovaný.
Malovaný vejce,
pečený mazance.
Z čokolády krasličku,
na pomlázku mašličku.
4.Koleda
Hody,hody,zdravíčko,
dejte klukům vajíčko.
Na pomlázku mašli,
že k nám cestu našli..
5.Koleda
Já jsem malý koledníček,
vzkázala mně slepička,
ať si přijdu,že mi dáte
malovaná vajíčka.
Takových koled je spoustu...Vyberte si a naučte se některou zpaměti. 
Určitě budete barvit vajíčka.Můžete společně určovat jejich barvy,přiřazovat je ke stejným,počítat,porovnávat-kterých je více,méně,stejně a přitom si říkat tohle krátké říkadlo.
Chlapeček i holčička,
krásně zdobí vajíčka.
Zdobí vejce,malují,
komupak je darují..?
6.Koleda
Hody,hody přednáším,
sukýnky vám vypráším.
Na pomlázku mašlička,
do košíčku vajíčka.
-Procvičujte jemnou motoriku ruky:
modelováním,kreslením,mačkáním a skládáním z papíru,stříháním,lepením,motáním bambulí.....Radujte se z velikonočního tvoření.Náměty a nápady naleznete ve FG
-Procvičujte pozornost a orientaci v prostoru:
Hrou:,,Hledáním velikonočních vajíček"poschovávejte na různých místech doma,venku vajíčka(malovaná,papírová,čokoládová)úkolem dětí je- všechna najít a spočítat.
-Pohybové cvičení:
Mává křídly slepička (pohyby křídel)
snesla právě vajíčka (krouživý pohyb pokrčených paží před tělem,,mlýnek")
Kohoutek k ní rychle běží (běh na místě)
pyšný je,tak čechrá peří (otočka s třepáním zapažených paží)
Po cvičení posílám za odměnu pohádku: ,,Krtek a vejce" https://youtu.be/5_bkQibhxw8
Nechte děti převyprávět,co si z pohádky zapamatovaly.....
-Procvičujte hlásky písničkami:
posílám jednu velikonoční,,Jaro slaví svátek"  https://youtu.be/fgmXCI24rnU
Ve FG naleznete PL k procvičování:
grafomotoriky,počtu-čeho je více,méně,kolik-přiřazování k obrázkům,vykreslování omalovánek,poznej nejdelší-nejkratší pomlázku,rozstříhej a slož,,puzzle",najdi 10 rozdílů,najdi stejný počet vajíček,najdi stejný obrázek....
-Procvičujte si své smysly:
choďte na procházky do přírody a zahrajte si společně hru:
1.Kdo dřív uslyší: ptáčka,zvuk čmeláka,letedla.....
2.Kdo dřív uvidí:žlutou kytičku,mraveniště,keř,jehličnatý strom,ptáčka...
Prožijte krásné,barevné Velikonoce,hodně zdraví,jarního sluníčka a radosti z jara.....
Posílám pohádku,,Jak se pomlázky ztratily" https://youtu.be/nW7iVeLfuYc
Loučí se:Ivana,Iveta a Kačka



 

22. březen 2021 - 26. březen 2021
Jarní probuzení....
V tomto týdnu si budeme společně povídat o jaru a jeho proměnách....
Cílem tohoto tématu je vést a vzbudit u dětí kladný vztah k přírodě a všemu živému.Pozorujte nastávající změny v přírodě- vlivem počasí: růst jarních kytiček,jak se mění keře a stromy,přílet a zpěv ptáčků,barvy jara,jak se dny prodlužují.Měsíc březen ještě tak trochu patří zimě.Lidová pranostika říká:,,Březen-za kamna vlezem "a ,,Duben-ještě tam budem".Avšak měsíc březen patří především,,JARU"...Ale i na jaře se občas nechce zima tak lehce vzdát a my se můžeme setkat s mrazíky a sněhem(jako letos).Sluníčko už má však větší sílu a tak mrazy porazí...Radujte se společně z příchodu jara...https://youtu.be/AwVlIIigwFc
Hádanka:
Zelená se travička
a z ní kouká kytička.
Copak se to děje?
Sluníčko víc hřeje.
Věděl by snad někdo z vás,
jaký je teď roční čas........(JARO)

-Rozvoj slovní zásoby a procvičování paměti:
,,Zavoláme společně na jaro"- nácvik básně
Pojďme děti,pojďme spolu,
vyženeme zimu z domu.
Zavoláme na jaro,
aby se už chystalo.

Vzduch je z jara trochu jiný,
lístečky se klubou z hlíny.
Větřík nám den provoní,
jako loni,předloni.

-Poznat některé jarní květiny a umět je pojmenovat:
Petrklíč,krokus,tulipán,narcis,sněženka,bledule,pampeliška,sedmikráska....Nechte děti samostatně pojmenovat,které poznají.Můžete využít časopisy,Encyklopedie,viz(obrázky ve FG)
Seznámení s květinami formou hádanek:
-která květina je bílá jako sníh a vykukuje první na jaře a po sněhu má jméno...
-o které květině se říká,že je královnou květin a má trny...
-která květina odemyká jaro...
-která květina je žlutá jako sluníčko a na konci jména má liška...
-která květina má jméno po předmětu,který cinká...
Určitě dětem vymyslíte ještě další hádanky,nebo naopak,děti vám...

-Rozvíjejte u dětí poznatky o růstu rostlin:
vysvětlete dětem jak vzrůstá kytička: semínko-klíčení-růst-květ a péče o ně...
K pozorování rostlin je velmi vhodná Řeřicha.Začíná klíčit a růst velmi rychle.Ale využijte semínka,která máte doma.Nebo si můžete společně s dětmi zasít obilíčko,které využijete na Velikonoce.Nechte děti samotně zasít obilíčko do země(v květináči nebo v misce)starost a péči nechte na dětech.Posílám našim malým zahradníkům jednu pohádku. ,,Jak Křemílek a Vochomůrka zasadili semínko".https://youtu.be/i5ZYkXYYCMk

-Procvičování pohybové koordinace:
provádění jednoduchých pohybů,provázané básničkou:
V zemi malé semínko (dřep)
spinká jenom malinko (dřep hlavu na kolínka)
Když sluníčko zasvítí, (zvednou a otáčí hlavou)
začne pěkně klíčiti. (pomalu zvedají ruce nad hlavou)
A pak z toho poupěte, (pomalu vstávají)
nádherný květ vykvete.(stojí, roztáhnou ruce nahoru a pomalu se otáčí)

-Rozvíjejte logické myšlení a slovní zásobu:
Hrou:,,Co uvidělo sluníčko na jaře?" (hledáním vhodných otázek a odpovědí ,,co opravdu mohlo ,nebo nemohlo sluníčko uvidět")
-jak se rodí mláďátka
-padání barevných listů ze stromů
-rašení trávy
-dozrávání ovoce na stromech
-bruslit děti na rybníce
-pučící květy na keřích
-sněhovou metelici
-čápa na komíně
-ozdobený vánoční stromek
-mouchy,včelky,mravence...
V hledání,vymýšlení a hádání otázek se můžete střídat.....
Z nebe slunce vidí svět,
pověz,co všechno může uvidět? Nakonec nechte děti samotně zopakovat,co si zapamatovaly...

-Rozvíjejte tvořivost a fantazii dětí:
Kytičky

Hra s barvou:malování,procvičování techniky stříhání,lepení,skládání z papíru, obtiskování vidličkou,bramborovými tiskátky.Nabídněte jim z FG náměty,které je zaujmou.Budeme se těšit na vaše jarní výtvory.

-Procvičování a upevňování základních barev:
zahrajte si s dětmi doma nebo v přírodě PH:,,Jaro našlo kytičku,měla barvu barvičku..? např.žlutou a děti musí rychle běžet a najít něco žlutého,zeleného,červeného....jde o obměnu hry ,,Pan čáp ztratil čepičku.."

V březnu a dubnu lze s dětmi sledovat,jak tažní ptáci,kteří se k nám vrátili,tvoří páry,stavějí hnízda a snášejí vajíčka.Ptáci v tu dobu také vůbec nejintenzivněji zpívají...Takže poslouchejte ptačí koncert,pozorujte a nerušte je...
Posílám příběhy přírody ,,Jaro ožívá..."https://youtu.be/4CKsQgqVoWY
Nechte se zlákat sluníčkem do přírody....KRÁSNÉ JARO.
PL a nápady naleznete ve FG.
Až se otevře školka,tak se budeme těšit na všechny vaše vypracované PL a výtvory,které nám přinesete.Společně si je prohlédneme,co vám šlo,nebo vám dělalo problém a založíme je do vašich Portfolií.Hlavně by je měly přinést všichni předškoláci,kteří mají distanční výuku v tomto roce povinnou.Ale i ostatní děti se mohou zapojit.
Loučí se:Ivana,Iveta a Kačka



 

15. březen 2021
NÁMĚTY NA ČINNOSTI S DĚTMI
  
  Co ještě procvičovat s dětmi ?
  Jemnou motoriku - motorika ruky a prstů
   ( souvisí s motorikou mluvidel ,koordinace ruka - oko je nutná pro všechny
    manuální činnosti a především je nezbytným předpokladem pro zvládnutí
   čtení a psaní )
   - motorické hračky, tvořivé stavebnice
   - navlékání na provázek či provlékací obrázky - špetkový úchop
   - pomáhání v domácnosti - skládání prádla, míchání, odemykání,...
   
   Jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
   - správně vyslovovat a mluvit ve větách
   - převyprávět vyslechnutou pohádku
   - popsat situaci, zážitek
   - rozkládat slova na slabiky
   - poznat hlásku na začátku slova, předškoláci mohou zkusit i na konci

   Základní matematické pojmy
   - poznat geom.tvary, barvy, počet
   - poznat více - méně o kolik
   - porovnávat předměty - malý - velký, menší - větší, dlouhý - krátký,...

   Rozvíjet tvořivost a fantazii
   - malovat barvami
   - tvořivě využít různé přírodniny
  
   Také se nezapomínejte procházet a proběhnout venku.
  
   Ale hlavně i v tomto náročném období se s dětmi pomazlete, pohlaďte je,
   smějte se spolu a jen tak se radujte i z maličkostí.
   Je to velmi důležité nejen pro ně, ale i pro vás.
 
   Zdravíme a těšíme se na vás  Iveta, Ivana  Kačka

1. březen 2021
Nápady a náměty na činnosti...
Zdravíme všechny rodiče a děti.
Jelikož jsme se opět dostali do situace,kdy se musely všechny MŠ uzavřít,tak spolu budeme i nadále ve spojení přes naše webové stránky.Budeme rády,když se zapojí hlavně naši předškoláci(kteří mají v tomto roce distanční výuku povinnou),ale i ostatní děti....V naší FG(Fotogalerie)máte dle zájmu připravené různé náměty a nápady,PL(pracovní listy),pohádky a obrázky k vyprávění......atd.

Co nejvíce procvičovat?
-Slovní zásobu a souvislejší vyjadřování:
pomocí obrázků,nebo přečtených pohádek nechat děti vymýšlet a převyprávět děj PL,, Boudo,budko",Červená Karkulka" viz obrázky k vyprávění ve FG .Můžete venku pozorovat přírodu a vyprávět si s dětmi, jak se pomalu mění a probouzí se nám jaro....(sledovat přílet ptáčků i našeho čápa,poznávat a určovat první jarní kytičky,keře a pupeny na nich,poslouchat a určovat zvuky přírody...Prostě povídat a povídat.......
-Sluchovou analýzu:
rozkládání slov na slabiky např:Ko-či-čka,určování počátečních písmen ve slovech,rýmování slov např.Kočička-kytička ,vymýšlejte a hrajte různé hry na procvičování.Ve FG jsou připraveny PL: na rýmování,rozkládání slov na slabiky,co začíná stejně,vytleskávání....
-Předmatematické představy:
počítejte,porovnávejte počet předmětů(více-méně-stejně,o kolik více-či méně)tvořte číselnou řadu 1-20. Využijte předměty kolem vás-doma,v přírodě...Rozlišujte a poznávejte geometrické tvary,máte připraveny PL ve FG
procvičujte základní i doplńkové barvy a to vše opět hrou v přírodě,doma např. Najdi 5 zelených lístečků,10 kamínků...čeho je víc...? atd.  PL-Spoj obrázky správnými barvami.
-Prostorové pojmy:
určujte kde je to: nahoře,dole,pod,nad,za,vlevo,vpravo,první,poslední,uprostřed,daleko,blízko....dávejte dětem hravou formou hádenky ,,Polož autíčko,postav knihy a mohou zároveň uklízet svůj pokojíček. PL,,Kde je pejsek"
-Časovou posloupnost:
Zahrajte si hru,,Ráno všichni vstáváme a co potom děláme..?" Společně rozlišujte pojmy:ráno,dopoledne,poledne,odpoledne,večer....připomeňte jim i roční období:jaro-léto-podzim-zima....(mimochodem umí i část úvodní písničky o ročním období)
-Logické myšlení a zrakovou percepci:
hrajte s dětmi Pexeso,nechte je skládat Puzzle, hrajte s nimi logické hry typu:,,Co by se stalo kdyby.....?"Ve FG jsou připraveny PL:
PL:,,Karnevalová logická řada" 
PL:,,Najdi 4 rozdíly"
PL:,,Najdi jiný směr"
PL:,,Co do řady nepatří?"
PL:,,Beruška"- najdi a vybarvi stejná písmena
PL:,,Jak se dostal Honzík pro deštník?" -Labyrint
-Jemnou motoriku ruky:
-především správný úchop tužky:vykreslujte omalovánky,kreslete dle své fantazie a zájmu dětí např. přírodu,postavy,auta,zvířátka.....skládejte z papíru,modelujte.....
-upevňujte správnou techniku stříhání,stříhejte cokoliv např:obrázky ze starých omalovánek,časopisů viz PL:,,Tři čuníci jdou"- vykreslit obrázky,rozstříhat a jako puzzle je mohou opět poskládat....
-grafomotoriku PL:,,Holka a kluk" správně uvolnit ruku...tuto záložku si mohou poté rozstříhnout a použít do knihy....
-mohou si tvořit a skládat z různých drobných materiálů(kamínky,knoflíky,stužky,klacíky....prostě co najdete vhodného doma a v přírodě....) To je velice baví...

A to nejdůležitější:
Brzy nám začne jaro....Choďte ven do přírody,pozorujte ji,objevujte,zkoumejte,povídejte si,načerpejte sil,sluníčko je lékař....Opatrujte se a věřme tomu ,,BUDE LÍP! "
Přejeme Vám všem hlavně zdraví a mnoho sil v tomto období.
Loučí se : Ivana,Iveta a Kačka
 
Foto #1

23. únor 2021 - 9.00 hodin
Pochoďáček

14. únor 2021 - 18. březen 2021
Webináře pro rodiče zdarma
OD KOUSÁNÍ K POVÍDÁNÍ
webinář s klinickou logopedkou Martinou Kolmanovou - pořádá MAS Vodňanská Ryba
Jak skrze příjem potravy podpořit vývoj řeči dítěte a vyhnout se chybám, které rodiče nejčastěji dělají.
22. 2. 2021_18.00 - 19.30 hod.
více informací k semináři a informace k přihlášení
ZDE

JAK SEDĚT A VLASTNĚ SE HÝBAT?
webinář s fyzioterapeutkami Katarínou Železnou a Pavlou Skopalovou - pořádá MAS Vodňanská Ryba
Webinář pro pohodlnější a zdravější den za pracovním stolem bez bolesti zad, krční páteře i zápěstí.

3. 3. 2021_17.00 - 18.30 hod.
více informací k semináři a informace k přihlášení ZDE

VE ŠKOLCE MI BYLO FAJN, ALE BUDU ŠKOLÁKEM - JAK NEJLÉPE SVÉ DÍTĚ PŘIPRAVIT NA PŘECHOD DO ZŠ - PŘIPRAVENÝ PŘEDŠKOLÁK
webinář se speciální pedagožkou - Mgr. Lenkou Bínovou
Webinář o tom, jaké schopnosti by měl mít předškolák před vstupem do ZŠ, jak napravit nedostatky v rozvoji dítěte a jaké jsou požadavky na dovednosti a um prvňáčka na začátku školní docházky.
Bude zde prostor pro Vaše dotazy a pro konkrétní doporučení, jak pomoci Vašim dětem.
18. 3. 2021_od 17.00 hodin
více informací k semináři a informace k přihlášení ZDE

26. leden 2021 - 28. únor 2021
Informace k zápisu do ZŠ
ke stažení ZDE

22. leden 2021 - 12. únor 2021
INFORMACE PRO RODIČE PŘEDŠKOLÁKŮ
RODIČE PŘEDŠKOLNÍCH DĚTÍ (to jsou děti narozené 31. 8. 2015 a dříve), KTEŘÍ UVAŽUJÍ O ODKLADU ŠKOLNÍ DOCHÁZKY, SE O VHODNOSTI ODKLADU MOHOU PORADIT S TŘÍDNÍMI UČITELKAMI, KTERÉ JIM PŘÍPADNĚ SDĚLÍ KONTAKTY NA PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADNY, KTERÉ VYŠETŘENÍ NA ŠKOLNÍ ZRALOST REALIZUJÍ.
 
JIŽ NYNÍ DÁVAJÍ NĚKTERÉ PORADNY TERMÍNY VYŠETŘENÍ NEJDŘÍVE NA ZAČÁTEK BŘEZNA, PROTO JE NUTNÉ SI VYŠETŘENÍ ZAJISTIT CO NEJDŘÍVE - POKUSTE SE PROSÍM S UČITELKAMI NA TŘÍDÁCH DOMLUVIT NEJPOZDĚJI DO 12. 2. 2021, ABY MĚLY DĚTI TERMÍN VYŠETŘENÍ DŘÍVE, NEŽ BUDOU ZÁPISY DO ZŠ, KTERÉ BÝVAJÍ ZAČÁTKEM DUBNA.


16. prosinec 2020 - 10.00 hodin
ČEKÁNÍ NA JEŽÍŠKA

9. prosinec 2020 - 8.00 hodin
VÁNOČNÍ FOCENÍ
Ve středu 9.12.2020 od 8.00 hodin se budou děti fotografovat. Ukázka fotografií je vyvěšena na hlavním vchodě do budovy a pavilonu, kde je uvedena i cena jednotlivých souborů. Fotografie by měly být dodány do Vánoc.

12. listopad 2020 - 9.00 hodin
Divadlo Dokola
Pohádka"Kašpárek v pekle"
vstupné: 50,- Kč
Kde: MŠ Smetanova

9. listopad 2020
Podzimní náměty na činnosti s dětmi
Milí rodiče a děti...
Vzhledem k tomu,že některé děti z naší třídy jsou v tomto školním roce již ,,Předškoláci" posíláme vám pár námětů,co je dobré s nimi nejvíce procvičovat.Budeme rády,když se samozřejmě připojí i mladší děti.
Ještě v úvodu bych vám chtěla připomenout,že veškeré náměty a nápady co se týká PL(pracovních listů),omalovánek,puzzlů,obrázků k vyprávění,tvoření..atd. naleznete v naší Fotogalerii.Můžete si je zkopírovat,stáhnout a vytisknout ke společné práci s dětmi...Tak hurá do toho....

-1.Rozvíjet systematicky řeč dětí:
Umět vytvořit celé věty a používat jednoduchá souvětí.
Jelikož se nám 11.11.blíží jeden podzimní svátek,bylo by dobré dětem přiblížit ,,Legendu o sv.Martinovi"
Přečtěte,nebo převyprávějte dětem tento krátký příběh.Děti by měly soustředěně naslouchat čtenému textu a potom reagovat na vaše otázky typu:
-Kdo to byl sv. Martin,na čem přijel...
-Jaký byl,komu pomohl v nouzi(takže jaké měl srdce)
-Proč a s kým se podělil o svůj plášť
-Jakým způsobem se o něj podělil...
-Mohl by podle dětí skončit příběh jinak,kdyby nepomohl...
-Jaký z toho mají pocit a co se jim nejvíc na příběhu líbilo...
-Plynoucí ponaučení:
Proč se má pomáhat lidem...(velkým i malým)
Předškoláci se již mohou pokusit převyprávět celý příběh samostatně.
Tvoření:
Děti si mohou z pet lahví vytvořit hlavu koně(viz.FG)Pokud máte doma nějakou dřevěnou tyčku,můžete na ni připevnit tuto hlavu a zahrát si ,,Jak přijíždí sv.Martin"
Můžete si vykreslit omalovánky,, sv.Martina"
K rozvijení slovní zásoby naleznete ve FG tři známé pohádky :
,,O řepě,O Budulínkovi,O perníkové chaloupce"-Vyberte si dle přání dětí a nechte je pomocí obrázků převyprávět jednotlivé pohádky
Také pomocí obrázku,,Listopad"-nechte děti popsat co vidí na obrázku,jaké je to roční období...atd.

-2.Procvičujte s dětmi časové posloupnosti: střídání ročního období,měsíců a dnů v týdnu.
Děti a čas:
Jak hravou formou naučit děti dny v týdnu,měsíce,jednotlivá roční období...Vystřihněte si pomůcku k procvičování,,Kalendář"( viz.FG)
Nechte děti pomocí obrázků z galerie popsat a určit jednotlivá roční období,čím se vyznačují jednotlivé měsíce,typické znaky...

-3.Procvičujte prostorovou orientaci:
Během dne najděte příležitost k procvičování prostorových pojmů:
-při uklízení věcí a hraček na místo
-při prostírání stolu
-při vycházce venku,při přecházení...
Procvičujte tyto pojmy:
Dole,nahoře,uprostřed,před,za,pod,nad,uvnitř,vedle,mezi,vysoko,nízko,na konci,na začátku,vpředu,vzadu,blízko,daleko,dopředu,dozadu,hned za,hned před....nejvíce si pletou pojmy vpravo a vlevo.
Nechte děti aby umisťovaly předměty na určité místo,které jim řeknete: polož na,pod vedle a naopak: budou ukládat předměty,které si vyberou a pak správně označí,kam je postavilo.
PL:,,V naší třídě"-povídej,co vidíš
PL:,,Medvídek"
PL:,,Dej jablíčko"
PL:,,První-poslední"
PL:,,Velký a malý"

-4.Vymýšlejte si logické hry a úkoly:
Např.,,Co se děje na podzim"
-
Oříšky na podzim sbírá....
-Ze stromu padá...
-Do teplých krajin odlétají...
-Chodíme do lesa na...
-Venku často...
-Zvířátka se připravují na...
-Na stomech šustí....
A takových nápadů vymyslíte spostu
Hra:Je to pravda-Není to pravda..?
Např.

Chodí velryba po trávě..?
Prší z mraků peříčka..?
Má slepička ráda zrní..?
Tvoří se led když mrzne..?
Slavíme Vánoce na podzim..?
Roste mrkvička v zemi..?
Nechte děti přemýšlet,ať vytvoří co nejvíce příkladů.Během těchto her si děti rozvíjí představivost,vyjadřovací schopnosti,logické myšlení,vlatní úsudek...
PL:,,Co do řady nepatří"

-5.Procvičujte jemnou motoriku ruky:

-můžete se učit vázat kličky
-snažit se správně používat příbor
-procvičujte správný úchop tužky
-procvičujte si správnou techniku stříhání
Vystřihněte si podzimní,, Pexeso" a ,,Puzzle"a  hurá do hry..

-6.Procvičujte si počáteční písmena ve slovech a rozkládání slov na slabiky:
PL:,,Zvířátka"-slabikuj a počítej
PL:,,Sluchové vnímání"

Pokud to počasí dovolí,choďte ven do přírody pozorujte,jak se příroda připravuje na zimu,co se změnilo,barvy,oblečení....
Mějte se hezky,nezapomeňte si procvičovat hlásky písničkami.Pokud se naučíte nějakou novou(třeba pěknou lidovou)budeme se těšit,až si ji společně zazpíváme.
Přejeme vám krásné a pohodové dny u vás doma se svými nejbližšími...
Loučí se: Ivana,Iveta a Kačka
 

26. říjen 2020 - 30. říjen 2020
HRAJEME SI S PODZIMEM...
Všechny srdečně zdravíme a posíláme další podzimní náměty a činnosti,které můžete dělat společně s dětmi.

1.Podzimní procházka:
Posilujte si pohybovou i fyzickou zdatnost delšími procházkami do přírody.Naslouchejte zvukům přírody,zdolávejte přírodní překážky a ke hře si nasbírejte různé podzimní plody,se kterými si můžete hrát a tvořit...

2.Rozvíjení tvořivosti a fantazie:
Z nasbíraných podzimních plodů(např.kaštan,žalud,šípek,bukvice,jeřabiny,listy...)si můžete s dětmi tvořit různá zvířátka,skřítky,stromy,dráčky...(inspirace viz fotogalerie)
Můžete zařadit oblíbené ,,Hmatové hry"určit pouze hmatem(poslepu)- jednotlivé plody,či předměty,umět je popsat a určit např.kde rostou,jak se jmenují....

3.Rozvíjení a rozšiřování slovní zásoby:
Přečtěte dětem pohádkový příběh dle vlastního výběru.Povídejte si s dětmi,co si z reprodukovaného textu zapamatovaly,co se jim líbilo,jaký byl hrdina,popřípadě plynoucí ponaučení....

4.Rozvíjení předmatematických představ:
Počítejte a určujte počet předmětů do 10(porovnávejte např. podzimní plody),,Čeho je více-méně-stejně"okolik,kolik jich přidáním přibylo a naopak ubylo,porovnávejte jednotlivé hromádky,tvořte kratší a delší řady.
Poznávejte a rozlišujte geometrické tvary(kruh,čtverec,trojúhelník)-vyhledávejte doma,nebo venku ,,Co je kulaté,hranaté,špičaté".Můžete si vytvořit geometrické ,,Dráčky"-střídání jednotlivých geometrických tvarů na jejich ocásku,místo mašliček..

5.Procvičování paměti a zrakové percepce:
Hra:,,Co se skrývá pod ubrouskem" ukažte dětem 3-4 předměty nebo plody(list,žaludy,jablko)zakrýt a co si zapamatovaly.Postupně předměty,či plody- přidávejte a ubírejte,,Který chybí?"
Posílám k procvičování paměti i jednu ,,Dráčkovou"
Nebojte se kamarádi:
Nebojte se kamarádi,
papírových dráčků,
vždyť jde jenom o zábavu
o podzimní hračku.

Nebojte se kamarádi
i když zuby cení,
tenhle dráček neublíží,
živý totiž není...

6.Rozvíjení fonematického sluchu:
Hra se slovy-rytmizace, vytleskávání a rozkládání slov na slabiky(např.plodů: Je-řa-bi-ny,ře-pa,ku-ku-ři-ce,list....)určování kratšího a delšího slova,kolikrát jsem tleskl...
Nezapomeňte si hodně zpívat,,S písničkou je veseleji"-opakujte si a naučte rodiče naši školkovou,,Naše školka,to je školka"-rádi do ní chodíme....Brzy naschledanou v naší školce.
Loučí se:Ivana,Iveta a Kačka




 

19. říjen 2020
NÁMĚTY NA ČINNOSTI S DĚTMI
 
 Vážení rodiče,
 vzhledem k uzavření MŠ vám posíláme náměty na činnosti s dětmi.
 Rozvíjení rozumové a jazykové stránky :
 - povídejte si , vyprávějte si , popisujte na téma - jaké změny nastaly v počasí, jak vypadá podzimní příroda,
    co vše dozrává, co se dělá s úrodou,..
 Procvičování barev a počítání :
 - jakou barvy mají listy , kolik máš žlutých nebo červených , kolik javorových či bukových,...
 Poznávejte přírodu :
 - sbírejte žaludy , kaštany, bukvice,...vyrobte si zvířátka - procvičení motoriky
 Kdo nasbírá hodně , může plody odvézt myslivcům. Společně se třídou zřejmě letos už nic nenasbíráme.
 Naučte se s dětmi krátkou podzimní básničku. Snad si ji brzy řekneme společně.
 PODZIM OTEVÍRÁ STUDENÁ VRÁTKA,
 PŘICHÁZÍ POTICHU MEZI NÁS ZKRÁTKA.
 LISTY SI VZALY BAREVNÉ PLÁŠTĚ,
 ŽLUTÁ A ČERVENÁ SLUŠÍ JIM ZVLÁŠTĚ.

 Pokud nebude pršet a čas vám to dovolí, buďte co nejvíce venku.
 Je třeba se hýbat a otužovat :)

 Přejeme Vám ,ať se těch 14 dní moc neprotáhne a můžeme být zas všichni pohromadě.
 Opravdu se na děti těšíme !  Iveta , Iva a Kačka
 

 

15. říjen 2020
Divadlo LUK
Pohádka O Palečkovi
vstupné: 50,- Kč
Kde: MŠ Smetanova