UMÍSTĚNÍ TŘIDY: pavilon
PROSTOROVÉ MOŽNOSTI TŘÍDY:
- herna, lehárna, umývárna, WC, šatna, jídelna
VĚKOVÉ SLOŽENÍ TŘÍDY: 2,5 – 4 roky
O NAŠÍ TŘÍDĚ:
Třída ,,broučků‘‘ je věkově heterogenní s počtem 24 dětí. Většina dětí je nově příchozích. Proto zejména v prvním období převažují aktivity podporující – sebeobsluhu, utváření hygienických návyků, adaptaci dítěte na nové prostředí. Ve třídě se snažíme o vytváření klidného, harmonického a bezpečného prostředí, kde se děti cítí uvolněně a spokojeně. Rozvíjíme kamarádské vztahy na vzájemné důvěře, ohleduplnosti, toleranci a pomoci. Společně vytváříme ,,Ferdova pravidla‘‘ soužití, dbáme na jejich osvojení a respektování, která poskytují dětem jistotu a pocit bezpečí. Zaměřujeme se na všestranný rozvoj osobnosti dítěte formou nejrůznějších praktických činností a situací. Poskytujeme jim co největší prostor pro volné hry a pohybové činnosti. Nejdůležitější činností je hra, stavíme na rituálech, prožitkových aktivitách, ke kterým jsou děti citlivě motivovány. Snažíme se vytvořit příjemnou atmosféru pro výtvarné činnosti a posilovat u dětí tvořivý proces. Dále rádi zpíváme a cvičíme. Děti jsou vedeny k samostatnosti, k práci ve skupině a ke spolupráci. Snažíme se vychovávat samostatné dítě se zdravým sebevědomým a nést důsledky za své konání a jednání. Pracujeme podle školního vzdělávacího programu, který nese název ,,Objevujeme svět kolem nás.‘‘ Třída je tvořena tak, aby umožňovala rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb.
Ranní rituál:
Malý brouček spinkal v trávě,
probudil se dneska právě.
Protáhl si nožičky,
hlavičku i ručičky.
Na nohy vzal bačkorky
a utíkal do školky.
Tak je tady všechny máme
a hezky se přivítáme.
,,Dobrý den‘‘ ,,Ahoooj‘‘
REŽIM DNE:
6:00 – 6:30 scházení dětí na budově MŠ
6:30 – 6:45 přechod z budovy MŠ na pavilon MŠ
6:45 provoz na pavilonu MŠ
6:45 – 8:00 spontánní činnost – volné hry
8:00 – 8:30 tělovýchovná chvilka (pohybové hry, zdravotní cvičení), rituál
8:30 – 9:00 hygiena, svačina
9:00 – 10:45 řízené i frontální činnosti a aktivity zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí, pobyt venku
10:45 – 11:30 hygiena, příprava na oběd, oběd
11:30 – 14:00 hygiena, odpočinek, relaxace
14:00 – 14:30 odpolední svačina
14:30 – 15:15 spontánní činnosti, individuální práce s dětmi, dle počasí pobyt venku na zahradě MŠ
15:15 – 15:30 oblékání dětí, přechod na budovu MŠ
15:30 – 16:30 provoz na budově MŠ
CO POTŘEBUJE DÍTĚ DO ŠKOLKY:
- přezůvky (ne pantofle)
- pohodlné oblečení pro hru ve třídě
- oblečení pro pobyt venku dle počasí
- náhradní oblečení
- pyžamo
- plastový hrnek
- papírové kapesníky v krabici
- sáčky (pro znečištěné věci)
!!! VŠE PROSÍME PODEPSAT!!!
CO BY DÍTĚ MĚLO UMĚT PŘED VSTUPEM DO MŠ
- pozdravit a poděkovat
- reagovat na své jméno a odpovědět na pozdrav
- samostatně jíst a pít, používat lžíci a hrnek
- neodbíhat od stolu
- obou se a vyzout bez pomoci (bačkory, boty)
- poznat své oblečení, pyžamko, bačkorky
- svléknout se a dát věci na hromádku
- umět chodit po schodech
- mýt si ruce mýdlem a po umytí použít ručník
- aktivně hlásit svoji potřebu, samostatně používat WC
- nepoužívat v průběhu dne pleny, dudlík, bryndák
- zvládat déletrvající chůzi – nevozte dítě v kočárku
- znát základní barvy a poznat svoji značku
- smrkat a používat kapesník
- umět být chvíli sám bez svých blízkých
- udržet pozornost po dobu alespoň 10 minut
- umět ukusovat chleba včetně kůrky – nekrájet na dílky
- umět navazovat mluvní i oční kontakt při komunikaci
- respektovat dohodnutá pravidla v kolektivu
,, Mamko, taťko když to vše dokážu sám
Budu mít radost já i ty!‘‘
Než vezmete za kliku třídy:
- v šatně najděte společně s dítětem místo s jeho značkou, v klidu mu ukažte, kam patří boty a oblečení.
S úsměvem připravte dítě na to, že děti chodí do školky a rodiče do práce.
- samotné loučení nijak neprotahujte – krátce se s dítětem rozlučte a odejděte. Počítejte se slzičkami – jsou naprosto přirozené. Ze zkušenosti – děti přestanou plakat krátce po vašem odchodu (často maminky nesou loučení hůř, než děti).
- někdy pomáhá, když do MŠ vodí dítě otec – většina otců se nenechá ovlivnit emotivními projevy svých dětí a dítě dobře ví, že slzičky na tatínka příliš neplatí
- můžete se domluvit s paní učitelkou na vhodném okamžiku, kdy vezme dítě za ruku/do náručí a vy odejdete
Předávání dítěte učitelce:
- předání dítěte učitelce tzv. z ruky do ruky
- v rámci bezpečnosti není možno dát dítě do třídy bez vědomého předání a odejít!
- rozloučení (pokud dítě nezvládá situaci odchodu rodiče, v prvním týdnu se rodič může stát pozorovatelem, a pobýt s ním 10-15minut ve třídě - pak se rozloučí a odejde)
- odchod ze školky doporučujeme prvních 14 dní po obědě
Informační schůzka pro rodiče se koná
ve středu 2. září 2020 v 15:30h. ve třídě Broučci
- prosíme, aby se ve vlastním zájmu dostavili rodiče všech dětí z důvodu předání důležitých informací ohledně chodu školního roku a vzájemné spolupráce
Těšíme se na vás!
učitelky třídy Broučci
učitelky třídy Broučci
Adaptační program (Adaptace)
Vstup dítěte do mateřské školy je významnou událostí nejen v životě dítěte, ale i celé rodiny. Rodiče by si měli udělat dostatek času, rozhodně nespěchat. Děti, které do té doby byly převážně v kruhu rodinném, najednou poznávají jinou společnost, nové děti i dospělé a nové prostředí. Musí se podřídit určitým pravidlům, a vyrovnat se s tím, že nejsou jen ony středem pozornosti. Některé děti se s touto změnou vyrovnávají snadno a s jistotou, jiné potřebují delší čas na nově vzniklou situaci. Je dobré, když dítě v MŠ první dny nespí, ale jde domů po obědě. Naším přáním je, aby se děti cítily ve školce spokojené a aby do ní chodily rády. Je důležité, aby i rodiče-hlavně matka, byli s danou situací vyrovnaní. Adaptace probíhá cca 6-8 týdnů (při nemoci se adaptace prodlužuje). Pokud přetrvávají dlouhodobé potíže s adaptací, může být doporučeno pedagogem odklad (dny, týdny, popřípadě měsíce) docházky do MŠ.
Jednotlivé fáze adaptace
1.fáze - probíhá před nástupem dítěte do MŠ
Jednotlivé fáze adaptace
1.fáze - probíhá před nástupem dítěte do MŠ
- MŠ pořádá před zápisem dětí „Den otevřených dveří“ - rodiče si mohou se svými dětmi prohlédnout prostory školky, seznámit se s režimem dne, s nabídkou vzdělávacího programu.
- přijaté děti mohou navštěvovat v doprovodu svých rodičů MŠ po zápise a v době otevření provozu MŠ v dopoledních hodinách.
Pravidla pro účastníky adaptačního programu:
- do MŠ mohou pouze děti zdravé
- rodič má nad svým dítětem po celou dobu dozor nenechává zde dítě samotné!
- rodič nezasahuje učitelce do vzdělávacích, ani výchovných aktivit
- rodič pozoruje praktiky školy, režim, snaží se dítě vést k napodobování
Desatero pro rodiče
(Co mohou rodiče udělat, aby vstup dítěte do MŠ byl úspěšný a nenásilný)
- chodit s dítětem mezi děti, chodit sním do nových prostředí (např. mateřského centra, hřiště,…)
- nechávat dítě na určitou dobu v péči jiného známého člověka
- pracovat na dovednostech sebeobsluhy (při jídle, oblékání, na toaletě)
- rozvrhnout čas tak, abychom na dítě nemuseli spěchat, má-li věci dělat samo
- udělat si čas na každodenní společnou chvilku
- často si s dítětem povídat. Když nastane nevhodné chování umět si vysvětlit proč, a hledat řešení
- udělat si čas na čtenou pohádku (důležité)
- chválit dítě, že se mu daří, či něco podařilo
- vyvarovat se výhružek typu „ Počkej, až budeš ve školce...!“ (dítě se pak bude bát školky předem)
- opatrně zacházet i s vychvalováním školky, „jak tam bude všechno super!“. Je nutné se držet reality a mluvit o tom, co asi všechno tam bude dítě moci dělat. Vyhneme se tak vytvoření nereálných představ a následného zklamání
Co všechno by mělo umět dítě při vstupu do MŠ
- chodit, lézt, běhat a vůbec se samostatně pohybovat
- sedět po dobu jídla u stolu, používat lžíci, pít z hrnečku
- umývat si ruce a utírat se do ručníku, čistit nos
- používat toaletu z vlastní iniciativy
- chodit po schodech s přidržováním se zábradlí
- snažit se uklízet si po sobě hračky
- reagovat na pokyny (např. počkat, sednout si, přijít, ...) i na své jméno
- hrát si a svou činností se po určitou dobu zabavit, brát na vědomí přítomnost druhého dítěte a případně se s ním dát dohromady
- myslet v konkrétních obrazech, ptát se (otázky proč, jak), být zvídavé
- umí prosadit svou vůli a chtění
- pozorovat a napodobovat okolí
- mluvit a dorozumívat se o běžných věcech s dospělými i dětmi
2. fáze - probíhá po nástupu dítěte do MŠ individuálně dle dítěte
Navázání vzájemné kladné spolupráce mezi pedagogy MŠ a rodinou je základní podmínka pro kvalitní spolupráci. Během adaptačního období je vhodné, aby rodiče sdělili učitelkám potřebné informace o svém dítěti, jeho zdravotním stavu a dalších specifikách, jež považují za vhodné sdělit v zájmu úspěšné adaptace dítěte.
Navázání vzájemné kladné spolupráce mezi pedagogy MŠ a rodinou je základní podmínka pro kvalitní spolupráci. Během adaptačního období je vhodné, aby rodiče sdělili učitelkám potřebné informace o svém dítěti, jeho zdravotním stavu a dalších specifikách, jež považují za vhodné sdělit v zájmu úspěšné adaptace dítěte.
3. fáze - pokud probíhá adaptace bez obtíží
Jak dítěti pomoci?
Můžete si vzít do školky malého plyšáka na spinkání
Používejte stejné rituály
Rozlučte se krátce
Buďte citliví a trpěliví
Komunikujte s učitelkou
Pozitivně je motivujte
Buďte důslední a nenechte se obměkčit
Jak dítěti pomoci?
Můžete si vzít do školky malého plyšáka na spinkání
Používejte stejné rituály
Rozlučte se krátce
Buďte citliví a trpěliví
Komunikujte s učitelkou
Pozitivně je motivujte
Buďte důslední a nenechte se obměkčit
„Nestrašte své dítě školkou!"
PLÁNOVANÉ AKCE:
- připravujeme
AKTIVITY NAŠÍ TŘÍDY:
19. září 2016 - 9.00 hodin
DRAVCIPřehlídka a výcvik dravců.
Vstupné 40,- Kč
Kde: zahrada MŠ Smetanova
15. září 2016
Preventivní screeningové vyšetření zrakuPoplatek za vyšetření zraku činí 150,- Kč. Vyšetření není hrazeno zdravotními pojišťovnami.
Více informací na www.primavizus.cz
Kde: MŠ Smetanova
14. září 2016 - 15.30 hodin
Schůzka s rodičiZveme všechny rodiče na společnou informační schůzku (bez dětí, děkujeme!

Kde: učebna MŠ Smetanova
26. květen 2016 - 9.00 hodin
Divadlo LUK "O kůzlátkách"Vstupné 45,- Kč
Kde: MŠ Smetanova
25. květen 2016
Dopravní hřiště19. květen 2016
Výlet do Pohádkové kovárny v Selibově17. květen 2016
Společné fotografování - třídní fotografie10. květen 2016
"Zlatovláska"divadlo Zvoneček
Vstupné: 45,-
Kde: MŠ Smetanova
4. květen 2016 - 15.30 hodin
Oslava "Dne matek"Ve středu 4. května 2016 od 15:30 hodin oslavíme společně "Den matek". Děti předvedou rodičům krátké vystoupení a poté bude následovat tvoření dětí s rodiči, kde si společně vyrobí malý dáreček.
Všichni jste srdečně zváni
Kde: třída Broučci
26. duben 2016
"Paní Nuda"divadlo Řimbaba
Vstupné: 45,-Kč
Kde: MŠ Smetanova
22. duben 2016
Oslava "Dne Země"29. březen 2016
"Jak pejsek s kočičkou malovali vejce"Jarní pohádka - divadlo Zvoneček
Vstupné: 45,-
Kde: MŠ Smetanova
4. březen 2016
Návštěva povolání - číšník, kuchař, kadeřnice1. březen 2016
"Jak šel Honza do světa"divadlo Kapička
Vstupné: 40,-Kč
Kde: MŠ Smetanova
25. únor 2016
KarnevalV dopoledních hodinách budeme mít v naší třídě rej masek.
Prosíme rodiče, aby dětem připravili masky. Děkujeme.
Kde: třída "BROUČCI"
2. únor 2016
"O třech prasátkách"divadlo Zvoneček
Vstupné: 45,-
Kde: MŠ Smetanova
21. leden 2016
Zimní radovánky16. prosinec 2015
Přišel k nám Ježíšek11. prosinec 2015
Předvánoční čas u Broučků8. prosinec 2015
"Vánoční pohádka"Pohádkové představení divadélka Zvoneček.
Vstupné: 45,-Kč
Kde: MŠ Smetanova