TŘÍDNÍ UČITELKY:
  • Petra Šímová - učitelka
    Petra Šímová
    učitelka
  • Bc. Nela Sochorová DiS. - učitelka
    Bc. Nela Sochorová DiS.
    učitelka
  • Anna Fryšová - učitelka
    Anna Fryšová
    učitelka

UMÍSTĚNÍ TŘÍDY: pavilon

PROSTOROVÉ MOŽNOSTI TŘÍDY:
- herna, lehárna, umývárna, WC, šatna, jídelna

POČET ZAPSANÝCH DĚTÍ: 28 dětí - 14 dívek, 14 chlapců

VĚKOVÉ SLOŽENÍ TŘÍDY: 2 - 3,5 roky

O NAŠÍ TŘÍDĚ:
Třída "broučků" je věkově heterogenní s počtem 28 dětí. Většina dětí je nově příchozích. Proto zejména v prvním období převažují aktivity podporující - sebeobsluhu, utváření hygienických návyků, adaptaci dítěte na nové prostředí. Ve třídě se snažíme o vytváření klidného, harmonického a bezpečného prostředí, kde se děti cítí uvolněně a spokojeně. Rozvíjíme kamarádské vztahy na vzájemné důvěře, ohleduplnosti, toleranci a pomoci. Společně vytváříme "Ferdovo pravidla" soužití, dbáme na jejich osvojení a respektování, která poskytují dětem jistotu a pocit bezpečí. Zaměřujeme se na všestranný rozvoj osobnosti dítěte, formou nejrůznějších praktických činností a situací. Poskytujeme jim co největší prostor pro volné hry a pohybové činnosti. Nejdůležitější činností je hra, stavíme na rituálech, prožitkových aktivitách, ke kterým jsou děti citlivě motivovány. Snažíme se vytvořit příjemnou atmosféru pro výtvarné činnosti a posilovat u dětí tvořivý proces. Dále rádi zpíváme a cvičíme. Děti jsou vedeny k samostatnosti, k práci ve skupině a ke spolupráci. Snažíme se vychovávat samostatné dítě se zdravým sebevědomím a nést důsledky za své konání a jednání.  Pracujeme podle školního vzdělávacího programu, který nese název "Objevujeme svět kolem nás." Třída je tvořena tak, aby umožňovala rozvoj a vzdělání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb.

Ranní rituál: Bum, bum, ratata,
                        nejsme žádná mrňata.
                        Jako z vody rosteme,
                        hezký den si přejeme.

                       Malý brouček spinkal v trávě,
                       probudil se dneska právě,
                       protáhl si nožičky,
                       hlavičku i ručičky.
                       Na nohy vzal bačkorky
                       a utíkal do školky.
                       Tak je tady všechny máme
                       a hezky se přivítáme.
                       "Dobrý den!"

motto třídy:
„Děti se potřebují učit, potřebují si hrát
a co je nejdůležitější - potřebují se smát.“



REŽIM DNE:
6:00 - 6:30 scházení dětí na budově MŠ
6:30 - 6:45 přechod z budovy MŠ na pavilon MŠ
6:45 provoz pavilon MŠ
6:45 - 8:00 spontánní činnost - volné hry
8:00 - 8:30 tělovýchovná chvilka (pohybové hry, zdravotní cvičení), rituál
8:30 - 9:00 hygiena, svačina
9:00 - 10:45 řízené i frontální činnosti a aktivity zaměřené na výchovu a vzdělání dětí, pobyt venku
10:45 - 11:30 hygiena, příprava na oběd, oběd
11:30 - 14:00 hygiena, odpočinek, relaxace 
14:00 - 14:30 odpolední svačina
14:30 - 15:15 spontánní činnost, individuální práce s dětmi, dle počasí pobyt na zahradě MŠ
15:15 - 15:30 oblékání dětí, přechod na budovu MŠ
15:30 - 16:30 provoz na budově MŠ


CO POTŘEBUJI DO ŠKOLKY:
  • přezůvky (né pantofle)
  • pohodlné oblečení pro hru ve třídě
  • oblečení pro pobyt venku dle počasí
  • náhradní oblečení
  • pyžamo
  • plastový hrnek
  • papírové kapesníky v krabici
  • sáčky (pro znečistěné oblečení )
      !!!PROSÍME VŠE PODEPSAT!!!


CO BY DÍTĚ MĚLO UMĚT, PŘED VSTUPEM DO MŠ
  • pozdravit a poděkovat
  • reagovat na své jméno a odpovědět na pozdrav
  • samostatně jíst a pít, používat lžíci a hrneček
  • neodbíhat od stolu
  • obout se a vyzout bez pomoci (bačkory, boty)
  • poznat si svoje oblečení, pyžámko, bačkorky
  • převléknout se a poskládat si věci na hromádku
  • umět chodit po schodech
  • mýt si ruce mýdlem a po umytí použít ručník
  • aktivně hlásit svojí potřebu, samostatně používat WC
  • nepoužívat v průběhu dne pleny, dudlík, bryndák
  • zvládat déletrvající chůzi - nevozte dítě v kočárku
  • znát základní barvy a poznat si svojí značku
  • smrkat a používat kapesník
  • umět být chvíli sám bez svých blízkých
  • udržet pozornost po dobu alespoň 10 minut
  • umět ukusovat z chleba včetně kůrky - nekrájet na dílky
  • umět navazovat mluvní i oční kontakt při komunikaci
  • respektovat dohodnutá pravidla v kolektivu
    "Mamko, taťko, když to vše dokážu sám
                     budu mít radost já i ty."

 

Adaptační program (Adaptace)

Vstup dítěte do mateřské školy je významnou událostí nejen v životě dítěte, ale i celé rodiny. Rodiče by si měli udělat dostatek času, rozhodně nespěchat. Děti, které do té doby byly převážně v kruhu rodinném, najednou poznávají jinou společnost, nové děti i dospělé a nové prostředí. Musí se podřídit určitým pravidlům, a vyrovnat se s tím, že nejsou jen ony středem pozornosti. Některé děti se s touto změnou vyrovnávají snadno a s jistotou, jiné potřebují delší čas na nově vzniklou situaci. Je dobré, když dítě v MŠ první dny nespí, ale jde domů po obědě. Naším přáním je, aby se děti cítily ve školce spokojené a aby do ní chodily rády. Je důležité, aby i rodiče-hlavně matka, byli s danou situací vyrovnaní. Adaptace probíhá cca 6-8 týdnů (při nemoci se adaptace prodlužuje). Pokud přetrvávají dlouhodobé potíže s adaptací, může být doporučeno pedagogem odklad (dny, týdny, popřípadě měsíce) docházky do MŠ.

Jednotlivé fáze adaptace

1.fáze - probíhá před nástupem dítěte do MŠ

  • MŠ pořádá před zápisem dětí „Den otevřených dveří“ - rodiče si mohou se svými dětmi prohlédnout prostory školky, seznámit se s režimem dne, s nabídkou vzdělávacího programu.

  • přijaté děti mohou navštěvovat v doprovodu svých rodičů MŠ po zápise a v době otevření provozu MŠ v dopoledních hodinách.

 

Pravidla pro účastníky adaptačního programu:

  • do MŠ mohou pouze děti zdravé

  • rodič má nad svým dítětem po celou dobu dozor nenechává zde dítě samotné!

  • rodič nezasahuje učitelce do vzdělávacích, ani výchovných aktivit

  • rodič pozoruje praktiky školy, režim, snaží se dítě vést k napodobování

 

Desatero pro rodiče

(Co mohou rodiče udělat, aby vstup dítěte do MŠ byl úspěšný a nenásilný)

  • chodit s dítětem mezi děti, chodit sním do nových prostředí (např. mateřského centra, hřiště,…)

  • nechávat dítě na určitou dobu v péči jiného známého člověka

  • pracovat na dovednostech sebeobsluhy (při jídle, oblékání, na toaletě)

  • rozvrhnout čas tak, abychom na dítě nemuseli spěchat, má-li věci dělat samo

  • udělat si čas na každodenní společnou chvilku

  • často si s dítětem povídat. Když nastane nevhodné chování umět si vysvětlit proč, a hledat řešení

  • udělat si čas na čtenou pohádku (důležité)

  • chválit dítě, že se mu daří, či něco podařilo

  • vyvarovat se výhružek typu „ Počkej, až budeš ve školce...!“ (dítě se pak bude bát školky předem)

  • opatrně zacházet i s vychvalováním školky, „jak tam bude všechno super!“. Je nutné se držet reality a mluvit o tom, co asi všechno tam bude dítě moci dělat. Vyhneme se tak vytvoření nereálných představ a následného zklamání

 

Co všechno by mělo umět dítě při vstupu do MŠ

  • chodit, lézt, běhat a vůbec se samostatně pohybovat

  • sedět po dobu jídla u stolu, používat lžíci, pít z hrnečku

  • umývat si ruce a utírat se do ručníku, čistit nos

  • používat toaletu z vlastní iniciativy

  • chodit po schodech s přidržováním se zábradlí

  • snažit se uklízet si po sobě hračky

  • reagovat na pokyny (např. počkat, sednout si, přijít, ...) i na své jméno

  • hrát si a svou činností se po určitou dobu zabavit, brát na vědomí přítomnost druhého dítěte a případně se s ním dát dohromady

  • myslet v konkrétních obrazech, ptát se (otázky proč, jak), být zvídavé

  • umí prosadit svou vůli a chtění

  • pozorovat a napodobovat okolí

  • mluvit a dorozumívat se o běžných věcech s dospělými i dětmi

 

2. fáze - probíhá po nástupu dítěte do MŠ individuálně dle dítěte

Navázání vzájemné kladné spolupráce mezi pedagogy MŠ a rodinou je základní podmínka pro kvalitní spolupráci. Během adaptačního období je vhodné, aby rodiče sdělili učitelkám potřebné informace o svém dítěti, jeho zdravotním stavu a dalších specifikách, jež považují za vhodné sdělit v zájmu úspěšné adaptace dítěte.

 

Příklad adaptačního plánu - doporučení pro rychlejší a snadnější adaptaci

 

Loučení v prostoru šaten:

  • při loučení s dítětem se tvařte pozitivně, zachovejte klid Loučení neprotahujte – krátce se s dítětem rozlučte a odejděte. Počítejte se slzičkami – jsou naprosto přirozené. Ze zkušenosti – děti přestanou plakat krátce po vašem odchodu (často maminky nesou loučení hůř, než děti).

  • někdy pomáhá, když do MŠ vodí dítě otec – většina otců se nenechá ovlivnit emotivními projevy svých dětí a dítě dobře ví, že slzičky na tatínka příliš neplatí

  • můžete se domluvit s paní učitelkou na vhodném okamžiku, kdy vezme dítě za ruku/do náručí a vy odejdete

Předávání dítěte učitelce:

  • předáme si dítě z ručky do ručky - v rámci bezpečnosti!

  • rozloučení (pokud dítě nezvládá situaci odchodu rodiče, v prvním týdnu se rodič může stát pozorovatelem, a pobýt s ním 10-15minut ve třídě - pak se rozloučí a odejde)

Odchod ze školky doporučujeme prvních 14 dní po obědě.


 

3. fáze - pokud probíhá adaptace bez obtíží

Jak dítěti pomoci?

Můžete si vzít do školky malého plyšáka na spinkání

Používejte stejné rituály

Rozlučte se krátce

Buďte citliví a trpěliví

Komunikujte s učitelkou

Pozitivně je motivujte

Buďte důslední a nenechte se obměkčit

Nestrašte své dítě školkou"

PLÁNOVANÉ AKCE:

14. únor 2019
Huga a Fugo
"Sám doma"
cena: 45,-Kč
Kde: MŠ Smetanova

19. březen 2019
Divadlo Luk
"Medvíďata"
cena: 50,-Kč
Kde: MŠ Smetanova

9. duben 2019
Divadlo Zvoneček
"Jarní pohádka"
cena: 50,-Kč
Kde: MŠ Smetanova

12. duben 2019
Balónkovo-kouzelnické představení
cena: 50,-Kč
Kde: MŠ Smetanova

16. květen 2019 - 9.00 hodin
Koza domácí
Program je složený:
- z edukativní části, kdy se děti seznámí s tím, jak kozy žijí, jak se živí, probereme zajímavé vlastnosti kozy a předvedeme ukázku dojení. 
- ze zážitkové části, kdy kozy předvedou různé kousky, pohybové básničky a tanec.
- z interaktivní části, kdy se děti mohou s kozami pomazlit, zkusit jim zadat různé povely, jít s nimi na procházku na vodítku po zahradě školy atp. Děti dostanou na ruku "kozí razítko".

cena: 50,- Kč bez knihy, 90,-Kč s knihou

Kde: vzdělávací a zážitkový program o koze domací



AKTIVITY NAŠÍ TŘÍDY:

27. duben 2017
Společné fotografování - třídní fotografie

21. duben 2017
Oslava Dne Zěmě
Dopolední program jednotlivých tříd zaměřený na ekologii a přírodu u příležitosti oslav Dne Země

10. duben 2017 - 16. květen 2017
BESÍDKA u BROUČKŮ


10. duben 2017 - 9.00 hodin
O Otesánkovi
divadlo Zvoneček
vstupné 45,- Kč
Kde: MŠ Smetanova

4. duben 2017 - 9.00 hodin
Velikonoční čas nastává...
Jednoduše formulované povídání s názornými ukázkami postních a velikonočních předmětů, předávané hravou formou a doprovázené lidovými písničkami pro nejmenší děti. Děti si také vyzkouší jednoduché jarní hry.
Vstupné: 30,-Kč
Kde: budova MŠ

3. duben 2017
Velikonoce začínají

30. březen 2017
Poznáváme kapříka Metlíka

20. březen 2017 - 24. březen 2017
Jarní tvoření ve třídě

16. březen 2017
Cvičení se sluníčkem :-)

14. březen 2017 - 9.00 hodin
O strašidle, aneb jak Honzík ke štěstí přišel
Pohádka v podání divadla Řimbaba.
Vstupné 45,- Kč
Kde: učebna MŠ Smetanova

13. březen 2017
Otvírání jara :-)

9. březen 2017
Karneval

7. březen 2017
Fotografování dětí

cena: 250,-Kč

22. únor 2017
dechové cvičení

31. leden 2017 - 9.00 hodin
Malované písničky
divadlo Zvoneček
vstupné 45,- Kč
Kde: MŠ Smetanova

17. leden 2017 - 9.00 hodin
Bubnování
Prožitkové bubnování s různými typy bubnů, uvolnění těla i mysli.
​Vstupné bude upřesněno.
Kde: pavilon

5. prosinec 2016
Mikulášská nadílka
Kde: MŠ Smetanova

28. listopad 2016 - 15.15 hodin
Slavnostní rozsvěcení vánočního stromečku
Tradiční zahájení adventu s rozsvěcením stromečku, vánoční naladění při poslechu koled a básniček dětí ze všech tříd.
Jste srdečně zváni!smiley
Kde: před budovou MŠ Smetanova

23. listopad 2016 - 9.00 hodin
Ledová královna
divadlo Řimbaba
vstupné 45,- Kč
Kde: MŠ Smetanova

2. listopad 2016
Vánoční fotografování
Kde: pavilon MŠ Smetanova