Fotografie
Dneska jsme se vydali na další pochoďáček do přírody. Tentokrát naše cesta vedla na Benďák mezi rybníky. Počasí bylo přímo ideální. Sluníčko sice nesvítilo, ale nefoukalo a ani nepršelo, což bylo pro naši výpravu důležité. Ve školce jsme se pořádně naobědvali a tím jsme nabrali dostatek sil na tak dlouhou cestu. Ta nám pořádně utekla, jelikož jsme si celou cestu povídali o tom, co všechno uvidíme u rybníka. Když jsme dorazili mezi rybníky, pustili jsme se do práce. V podstatě jsme začali zkoumat všechno kolem nás. Stáli jsme mezi rybníky - jeden byl vypuštěný, druhý byl napuštěný. Krásně jsme mohli pozorovat rozdíly mezi nimi. Ve skutečnosti je to vždy lepší než na obrázku v knížce. Vzhledem k tomu, že nám to situace umožnila, slezli jsme po schodech dolů do vypuštěného rybníka. V blátě, které bylo na dně rybníka, jsme pozorovali stopy kachen, všímali jsme si toho, jak si voda snaží prorazit cestu a obrovském množství bahna, také jsme viděli mrtvou rybu, která děti velice zaujala a soustu dalších věcí. Když jsme se vrátili zpátky na cestu, vzali jsme si knížku o stromech, ze které jsme si chvilku četli :-) Ze školce jsme nesli pet lahve. Jedna byla naplněná čistou vodou, do druhé pet lahve jsme napustili vodu z rybníka. Proti světlu za pomocí lupy jsme pozorovali rozdíly mezi lahvemi. Dnešní kroužek byl plný krásných zážitků z přírody. Určitě zase brzy vyrazíme :-)
Dnešní hodina enviro-kroužku se věnovala aktuálnímu tématu "Změna času". S dětmi jsme si povídali o tom, jak se postupně prodlužuje den a zkracuje se noc. Na obrázcích v knížce jsme si ukazovali, jak se střídá den a noc, jak se naše planeta Země otáčí kolem své osy a okolo Slunce a pomocí těchto obrázků jsme si vysvětlili, jak se postupně prodlužuje den. Pro lepší představu dětí jsme si na pomoc vzali ještě glóbus. Dále jsme si povídali o tom, kdo je hlavní ukazatel změny času, na čem to nejlépe poznáme - na Slunci. Ráno dřív vychází a večer déle zapadá. A s každým následujícím dnem se den zase o kousek prodlouží. Od knížky jsme přešli ke stolečku, kde jsme si namalovali sluníčko a poté jsme se vrátili na koberec, kde si každý to své sluníčko složil. Poté jsme se každý posadil ke svému "výtvoru" i se svým namalovaným obrázkem a dál jsme si o tomto tématu povídali. Dnešní činnost byla velmi zajímavá.
Dnešní hodina enviro-kroužku patřila Velikonocům. Dneska jsme si s dětmi povídali o tom, co jsou to Velikonoce. Velikonoce patří k nejkrásnějším svátkům v roce, jsou to především svátky jara. Velikonoce zdobí různé symboly jarní přírody - kočičky, jehnědy, petrklíče, apod. Na stole bývá upečený beránek, mazanec, jidáše, samozřejmě nechybí ani nabarvená vajíčka a pomlázka. Dveře nám může zdobit velikonoční věnec ozdobený právě těmito symboly. S dětmi jsme si v kroužku povídali o tom, kdo z dětí doma na Velikonoce dodržuje některou ze zmíněných velikonočních tradic. Děti mluvily hlavně o tom, jak doma s maminkou barví vajíčka, pečou beránka a bochánky a někdo dokonce plete s tatínkem pomlázku. Děti dále mluvily o tom, jak jezdí na návštěvu k babičce a k dědovi a kdo naopak jezdí na návštěvu k nim domů :-) Hezky jsme si povídali a pak jsme si i jednotlivé symboly Velikonoc ukázali. Děti pochopitelně všechno dobře poznaly, jelikož už se s tím mnohokrát setkaly. Na závěr si každý "ozdobil" své vajíčko a nutno dodat, že si děti daly opravdu záležet. Dnešní hodina se nesla v pohodové atmosféře a všichni jsme si ji moc užili :-)
Velikonoce se kvapen blíží a my se na ně pomalu, ale jistě chystáme. Na začátku dnešního kroužku jsme si s dětmi povídali o tom, co jsou to Velikonoce a co patří k jejich hlavním symbolům. Jedním ze symbolů Velikonoc je i velikonoční věnec, který lidem zdobí domácnosti (dveře). A aby si děti mohly z kroužku domů odnést trochu těch Velikonoc, dnešního hodina patřila výrobě velikonočního věnce. Podklad na věnec měly děti předem připravený. Těžko by se jim stříhal a já jsem jim chtěla trochu usnadnit práci. Tento podklad si děti nejprve vymalovaly zelenou barvou. Poté se pustily do vybravování zajíčka. Každý si udělal zajíčka podle svých představ. Někteří zajíčci byli jednobervní, další byli flekatí, zkrátka každý si ho vybral, jak potřeboval. Další ozdobou na velikonočním věnci byla vajíčka. Každý dostal 9 vajíček, která si mohl opět vybarvit tak, jak potřeboval. Děti měly krásné nápady na vybarvení vajíček. Co kus, to originál a tak to má být. Ani jedno vajíčko nebylo stejné. Když zelená barva na podkladu zaschla, děti si na věneček nalepily zajíčka a vajíčka a věneček byl hotový. Ani jsme ho nevystavovali na nástěnku, protože si ho děti ihned po skončení kroužku odnesly domů :-)
Během dnešního kroužku jsme si ve školce vyráběli košík s tulipány. Na začátku kroužku jsme si povídali o tom, jaké známe jarní květiny. Děti vyjmenovaly spostu květin - sněženky, narcisky, hyacinty, macešky, tulipány,... Poté jsme si květiny ukázali na obrázku v knížkách. Děti je spolehlivě poznaly. Některé květiny jim trochu zamotaly hlavičky, ale společně jsme to dali dohromady. Děti nejvíce zaujaly petrklíče, narcisky a tulipány a právě tulipány jsme si dneska vyráběli. Nejprve jsme začali košíkem, který měly děti předem připravený (špatně by se jim vystřihoval). Košík si vymalovaly hnědou barvou. Než nám barva na košíku zaschla, děti se pustily do tulipánů. Každý si vystřihnul 3 hlavičky tulipánu a vymaloval si je libovolnou barvou. K dispozici jich bylo hned několik. Stonek a lístky si děti nakreslily tužkou a poté je vystřihly. Když barva na hlavičkách tulipánu zaschla, mohly děti začít lepit. Nejprve si vytvořily tulipán, kdy slepily hlavičky tulipánu se stonkem a s lístky. Poté "dosadily" tulipány do košíku. Děti pracovaly zcela samostatně :-)
Dneska jsme si vyrazili na nákup květin do zahradnictví ŠIKULA. Říkali jsme si, že nastal nejvyšší čas, osadit si záhonky na naší zahradě. Přece jen by to chtělo ji trochu rozsvítit barvami. Než se nám po zimě všechno zazelená, bude to ještě chvilku trvat a tak tomu alespoň trochu pomůžeme. Když jsme přišli do zahradnictví, nevěděli jsme, kam se dřív koukat. Celý skleník byl zaplněný nádhernými květinami, které hrály všemi barvami. Ve skleníku jsme viděli macešky, hyacinty, tuliány, modřinky, narcisky, zkrátka všechny druhy jarních květin, o kterých jsme si povídali ve školce :-) Skleník jsme si prošli od začátku do konce a každý si vybral libovolnou květinu do záhonku. Když jsme si květiny vybrali, zaplatili jsme je na pokladně a pokračovali jsme do školky. Ve školce jsme uklidili květiny na balkon a druhý den jsme se pustili do jejich vysazování. Druhý den jsme se pustili do práce - nejprve jsme si vypleli záhonek a pustili jsme se do osazování. Chvilku nám to trvalo, ale společnými silami jsme to všechno zvládli. Nyní se budeme muset o květiny pořádně starat - záhonek pravidelně zalévat a tu tam ho zbavit plevele :-) Děti si všechno dělaly samy, zaslouží si velkou pochvalu za odvedenou práci :-)
Dneska jsme si ve školce vyprávěli příběh o probouzejícím se životu v zimním období. Kdo jako první vykukuje na svět pod sněhovou peřinou? ... Sněženka :-) A právě o ní byl náš dnešní příběh. Děti seděly, ani nedutaly. Po skončení příběhu, jsme si příběh společně rozebrali. O kom jsme si četli, jak je to s přírodou v zimě? Kdo všechno spí?... Na závěr vyprávění si každý složil svou sněženku. Tím ale naše práce neskončila. Povídali jsme si dál. Co příroda, co zvířata, co počasí,...? Na toto téma by se dalo mluvit hodiny a hodiny...
Děti dostaly hned několik úkolů:
1. Kolik písmenek obsahuje jejich jméno napsané na kartičce
2. Kolik slabik má jejich jméno (děti si pomáhaly vytleskáváním)
3. Určit první písmeno jména
4. Na první písmeno ve jméně vymyslet nějaké slovo (jiné než jejich vlastní jméno)
5. Na jaké písmeno konči jejich jméno (+ vymyslet slovo na toto písmeno)
6. Seřadit sněhuláky podle velikosti - podle počtu písmen. Která holčička má nejkratší jméno a která ho má nejdelší
7. Z čeho se staví sněhulák venku a co všechno by měl mít :-)
Dnešní kroužek si děti moc užily :-)